تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
2

انتقاد تولیدکنندگان سموم از تعرفه‌های وارداتی/۷۰ درصد سموم مورد نیاز تولید داخل است

  • کد خبر : 9312
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
انتقاد تولیدکنندگان سموم از تعرفه‌های وارداتی/۷۰ درصد سموم مورد نیاز تولید داخل است

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه سموم و تکنیکال آنها با آماده مصرف‌ها، یکی است و همین امر باعث شده که تولیدکنندگان به واردات تمایل داشته باشند.

به گزارش اصناف شهر، مسعود گیل‌آبادی در نشست بررسی چالش‌های تولید کود و سم کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات مواد اولیه سموم و تکنیکال آنها با آماده مصرف‌ها یکی است، گفت: در هیچ جای دنیا و در هیچ کالایی در کشور چنین چیزی وجود ندارند و به دلیل عدم حمایت از تولیدکننده داخلی بسیاری از تولیدکنندگان علاقمند به واردات شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر تعرفه، به واردات سمومی که در داخل کشور تولید می‌شوند نیز انتقاد داریم و معتقدیم باید از ورود آنها به کشور جلوگیری شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: در کود هم شرایط به همین صورت است ضمن اینکه صادرات برای آنها ممنوع است.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم که از تولید داخل حمایت کنند. باید در تدارک نهاده دستمان باز باشد تا بتوانیم رقابت کنیم. وزارت جهاد می‌داند که اگر سموم و آفت‌کش‌ها به موقع تدارک نشود و مبارزه انجام نشود، حداقل ۴۰ درصد محصولات کشاورزی افت خواهند کرد.

گیل‌آبادی در ادامه گفت: کیفیت محصولات داخلی کاملا مشخص است و سازمان حفظ نباتات نیز بر آن نظارت دارد. همچنین هر شرکتی آزمایشگاه مختص به خود را دارد و تکنیکال‌های وارداتی را بررسی می‌کند. شرکت‌ها اگر نتوانند کشاورزان را با تولید خوب راضی کنند، در درجه اول خودشان متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت تخصیص ارز عادلانه نیست، تاکید کرد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به تولید داخل و فقط به تکنیکال و همچنین کل سموم آماده مصرف داده می‌شود. یعنی مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی مقدار کمی ارز دریافت می کند و مابقی با نرخ ارز آزاد از بازار داخل تامین می شود ولی واردات کلا ارز ترجیحی دریافت می کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: ۳۰ درصد سموم مورد نیاز کشور وارداتی و ۷۰ درصد تولید داخل است ولی با توجه به تخصیص ارز سهم واردات در حال افزایش است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9312

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.