تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024
3

انجمن صنایع لبنی: توزیع شیر در مدارس مناطق محروم را به طور مستقل در دستور کار داریم

  • کد خبر : 8490
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
انجمن صنایع لبنی: توزیع شیر در مدارس مناطق محروم را به طور مستقل در دستور کار داریم

بالاخره بعد گذشت چند سال از توقف توزیع شیر در مدارس وزیر آموزش و پروش اعلام کرد این طرح از مهرماه امسال در مدارس ابتدایی کشور اجرایی خواهد شد تا اینکه امروز طلسم آن شکسته شد و این طرح با همکاری آموزش و پرورش و انجمن صنایع لبنی در یکی از مدارس تهران اجرایی شد.

به گزارش اصناف شهر، بنابر گفته فعالان و کارشناسان طرح “توزیع شیر رایگان مدارس” سال ۱۳۷۹ آغاز و در برخی از استان‌های کشور برای ۱۰۰۰ دانش آموز به صورت آزمایشی انجام شد. سال ۱۳۸۰ این طرح در استان‌های محروم توسعه یافت و سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ ایران بزرگترین برنامه شیر مدارس را داشت.

طرح شیر مدارس اگر چه برای مدت حدودا ۱۰ سال در کشور اجرایی شد و توانست ۱۲ میلیون دانش آموز در کلیه مقاطع تحصیلی را تحت پوشش قرار دهد اما به دلیل برخی مشکلات اوایل دهه ۹۰ متوقف و پرونده آن نیز بسته شد.

کارشناسان دلایل متعددی را برای توقف “طرح توزیع شیر رایگان مدارس” مطرح می‌کنند که از جمله این دلایل می‌توان به عدم تخصیص به موقع و کافی منابع مالی، توزیع نامنظم یا عدم توزیع شیر در برخی مدارس، نبود پیوست فرهنگی، رعایت نکردن استانداردها در شیرهای توزیعی، توزیع استانی شیر مدارس، مشکلات تامین زنجیره سرد برای توزیع و نگهداری شیر، اصرار برگزاری مناقصه شیر مدارس که منجر به کاهش کیفیت شیرمدارس شد و همچنین استانی شدن بودجه این طرح، اشاره کرد.

طرح “توزیع شیر رایگان در مدارس” اما تا سال ۱۴۰۲ در مدارس اجرایی نشد تا اینکه اخیرا در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرده است که اگر چه هنوز در صحن علنی مجلس تصویب نشده، اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که این طرح از مهرماه امسال در مدارس ابتدایی کشور اجرا می‌شود.

این اظهارات در حالیست که وزارت آموزش و پروش روز گذشته اعلام کرد که قرار است مراسم افتتاحیه توزیع شیر برای دانش آموزان مدارس ابتدایی امروز (چهارشنبه) صبح در یکی از مدارس تهران برگزار شود و پس از آن نیز تمامی دانش آموزان ابتدایی در سراسر کشور دو نوبت در هفته شیر دریافت می‌کنند.

در راستای تامین منابع مالی این طرح نیز انجمن صنایع لبنی به دولت پیشنهاد داده است که بر اساس الگوی مشارکت بخش خصوصی و دولتی شیر رایگان مدارس از محل تخفیف و کاهش حاشیه سود صنایع و محل مالیات بر ارزش افزوده این صنعت تامین شود.

اسماعیل خاتمی- کارشناس حوزه لبنیات – در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امروز حدود ۳۰ هزار پاکت شیر در مراسم افتتاحیه این طرح به صورت نمادین توزیع شد، گفت: دولت برای سال تحصیلی جاری بودجه طرح شیر مدرسه را تامین کرده است، البته باید پیگیر باشیم تا برای سال‌های بعد نیز این بودجه تامین شود.

وی ادامه داد: این طرح با همکاری آموزش و پرورش و انجمن صنایع لبنی اجرایی می شود و احتمالا در روزهای آینده کمیته‌ای تشکیل تا شرایط، کیفیت و نحوه توزیع بررسی شود.

کارشناس حوزه لبنیات اضافه کرد: کمیسیون تلفیق مجلس، طرح توزیع شیر رایگان را در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده و امیدواریم این طرح در صحن علنی نیز رای بیاورد.

خاتمی در پایان گفت: در کنار این طرح مشترک آموزش و پرورش و صنایع لبنی، خود صنایع نیز طرح توزیع شیر رایگان در مناطق محروم را به طور مستقل در دستور کار دارند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.