تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
0

بررسی چالش های صنعت لبنیات

  • کد خبر : 7170
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
بررسی چالش های صنعت لبنیات

چند نرخی بودن ارز، تصمیمات خلق الساعه به خصوص در صادرات و قیمت گذاری دستوری بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی برخی از فعالان صنعت لبنیات و دامپروری است.

به گزارش اصناف شهر، آبنار – مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی – در پنل تخصصی دومین همایش صنعت لبنیات گفت: با توجه به تنش آبی انتظار برآن است که با همراهی الگوها و فناوری های نوین بهره وری افزایش یابد تا بتوانیم حمایت بخش تولید را داشته باشیم و همواره در راستای کاهش قیمت تمام شده گام برداریم تا تمامی دهک های درآمدی بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه تخصصی بخش بازرگانی هیچ محدودیتی برای تجار در خصوص واردات گوشت قرمز وجود ندارد.

آبنار با اشاره به اینکه هیچ گونه محدودیتی برای واردات وجود ندارد، بیان کرد: تمامی ثبت سفاش ها سیستمی انجام می شود و دستی و مداخله ای نیست.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی پایدار یکی از با اهمیت ترین پروتکل ها در تمامی کشورها است، افزود: تامین امنیت غذایی پایدار شامل موجودی کالا، موجودی غذا، در دسترس بودن غذا، اقتصادی بودن و سلامت است و این موارد صرفا توجیه مداخله گری دولت در بحث بازار نیست‌.

آبنار افزود: تمامی دولت ها مکلف به تامین حداقل معیشت با درآمدهای پایین هستند که اعتقاد بنده به عنوان کارشناس بر آن است که سطح دخالت دولت در اقتصاد کشور در سه مرحله محلی، ملی و بین الملل است‌ و براین اساس دولت ها باید شفاف و نظام مند و برحسب قوانین نسبت به تامین امنیت غذایی پایدار اقدام کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در توزیع یارانه ایراداتی وجود دارد، بیان کرد: در جلسه ای که با انجمن داشتیم پیشنهاداتی در خصوص قیمت گذاری دستوری داده شد، چرا که دولت به واسطه تامین کالاهای اساسی میلیاردها دلار هزینه می کند تا تمامی دهک های جامعه از آن بهره مند شوند و در نهایت به واسطه ایرادات توزیع یارانه، دولت مکلف به هدفمندکردن یارانه ها است‌.

وی گفت: محصولاتی از جمله شیر، شیرخشک و فرآورده های استحصالی از شیر که بخشی از آن صادر می شود، دولت به واسطه پرداخت یارانه در آن اعمال نظر می کند. به هرحال سیاست وزارت جهاد به عنوان متولی امنیت غذایی و حمایت از بخش تولید است که بنابر پیشنهادات باید در مباحث حکمرانی موضوع حذف قیمت گذاری دستوری مطرح تا در قالب طرح جامع اجرا شود.

حذف قیمت گذاری دستوری در حال بررسی است

در ادامه رفیعی – معاون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان – گفت: در ابتدای سال طی نشستی که با رئیس جمهور داشتیم، ایشان بر در نظرگرفتن حقوق تولیدکنندگان تاکید کردند و همواره ما تمام تلاشمان را می کنیم که با واقعیت پیش رویم.

وی در خصوص محدود کردن کالاهای مشمول قیمت گذاری افزود: بنابر دیدگاه وزیر صمت و جلسه ای که هفته گذشته با حضور انجمن صنایع لبنی برگزار شد، حذف قیمت گذاری دستوری و روش جایگزین پیشنهاد شد.

رفیعی ادامه داد: حاشیه سود صنعت لبنیات حدود شش درصد و برخی کمتر است، به همین خاطر در خصوص ضوابط قیمت گذاری طرحی را اجرا می کنیم تا اجحافی در حق تولیدکنندگان نشود.

در ادامه احمد مقدسی – رئیس انجمن گاوداران – با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی صادرات اظهار کرد: واقعا نمی توانیم صادرات کنیم، چرا که تصمیمات خلق الساعه زیاد داریم به طوری که امروز صادرات آزاد است و یک ساعت بعد ممنوع می شود و دو سال باید به دنبال آزادسازی صادرات باشیم.

وی افزود: با توجه به تصمیمات خلق الساعه در زمینه صادرات، تجار نمی پذیرند که شیرخشک و کره دائم از ما ببرند.

مقدسی ادامه داد: چندی پیش در جلسه ای به رئیس جمهور اعلام کردیم که کشورهای همسایه محصولات لبنی را از ما با ریال خریداری کردند و ریال ما را قبول دارند، اما اصرار بانک مرکزی بر تعهد ارزی و ورود شرکت کوچک لبنی برای تامین ۴۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات در بازار منجر به افزایش و التهابات نرخ ارز می شود و به رغم آنکه قرار بود رئیس بانک مرکزی ظرف مدت ۱۰ روز تمهیداتی برای حل این موضوع داشته باشد، اما از ماه رمضان تاکنون تدبیری در این باره اتخاذ نکرده است.

وی با بیان اینکه گاوداری های صنعتی مجهز به سیستم های نوین آبیاری هستند، افزود: گرچه برخی کارشناسان اذعان می کنند که گاوداری های صنعتی بحران آب ایجاد می کند، اما این موضوع صحت ندارد چرا که تمامی گاوداران در ابتدا کشاورز بودند و اکنون در تمامی گاوداری های صنعتی شاهد مدیریت آب و سرمایه گذاری در خصوص آبیاری های نوین هستیم‌.

مقدسی بیان کرد: دولت تا سال گذشته نهاده دامی تولیدکنندگان را با ارز ترجیحی تامین می کرد که پس از جراحی بزرگ اقتصادی، ارز ترجیحی حذف شد و همه نگران این موضوع بودند، درحالیکه بارها اعلام کردیم که نگران این موضوع نباشند چراکه هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: صنعت لبنیات در یکسال اخیر بی تنش ترین بازار را داشت؛ به طوری که در حال حاضر که مرکز آمار و بانک مرکزی متوسط نرخ تورم را ۴۴ تا ۴۷ درصد و بخش غذایی را ۶۲ درصد اعلام می کند، افزایش قیمت محصولات لبنی به ۲۵ درصد هم نرسیده است‌.

وی افزود: در حال حاضر چند ارز داریم که همین تامین ارز نیما برای واردات نهاده منجر به دخالت دولت در امر قیمت گذاری شده است. همچنین بارها اعلام کرده ایم که خواستار تک نرخی شدن ارز هستیم.

گاودار ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی نمی خواهد

به گفته وی، گاودار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را نمی خواهد و مسئولان اجازه دهند ارز آزاد شود، چرا که با حذف ارز نرخ هر کیلو شیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود که باز هم کمتر از نرخ جهانی است‌.

مقدسی در واکنش به پرداخت یارانه به ۸۵ میلیون نفر گفت: اکنون طبقات بالا بیشترین یارانه را از محصولات لبنی به واسطه قدرت خرید و فرهنگسازی دارند، درحالیکه با آزادسازی نرخ ارز، مابه التفاوت ۱۲ میلیارد دلار می تواند در توزیع شیرمدارس، پرداخت یارانه به دهک های ضعیف و مشوق صادراتی استفاده شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با تاکید برحذف قیمت گذاری دستوری تصریح کرد: دولت به واسطه تخصیص ارز در امر قیمت گذاری دخالت کرده است، درحالیکه ما خواستار حذف قیمت و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز توسط دولت به اقشار آسیب پذیر هستیم.

در ادامه اسفنانی – سخنگوی تعزیرات حکومتی – اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۶ پرونده تخلف از شرکت های لبنی تشکیل شده که بخش اعظم آن مربوط به عدم ایفای تعهدات ارزی است و بحث گرانفروشی یا کم فروشی نیست که این امر نشان می دهد تولیدکنندگان تخلفاتشان کم است و حق است که شنیده شوند.

در ادامه این پنل تخصصی سلیمانی – عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی – گفت: با توجه به آنکه اقتصاد دستوری در اسلام و علم نیست، نمی دانیم چرا بر این موضوع تاکید می شود.

وی افزود: اگر بخواهیم فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرا کنیم تا با تولید دانشی بتوانیم محصولات را صادر و مانع واردات شویم، نیاز به آموزش داریم.

سلیمانی با اشاره به اینکه اگر ارز تک نرخی نباشد، تولید و صادرات معنا و مفهوم ندارد، گفت: اگر صادرات و ارزآوری مهم است، وزارتخانه یک سازمانی می خواهد که با سازمان دیگر هماهنگ شود که متاسفانه بخش خصوصی حریف دولتمردان نیست؛ به طوری که به رغم دستور و ابلاغ رئیس جمهور های مختلف، زیرمجموعه ها جواب نمی دهند و تولیدکنندگان همچنان سرگردانند.

وی با اشاره به توقف صادرات کره گفت: در شرایط کنونی صادرکننده کره هستیم و بنابر آمار در سال گذشته با ۵۰۰ هزارتن صادرات توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم که با احداث پالایشگاه میزان ارزآوری به دو میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار می رسد.

عضو هیات مدیره صنایع لبنی اقتصاد دستوری را عامل رانت و توسعه فقر دانست و افزود: اکنون نمی دانیم چقدر یارانه در داخل و چقدر در خارج مصرف می شود. به عنوان مثال در خصوص شیر خشک بچه از اوکراین و قزاقستان با نرخ ۱۰ دلار می رود، اما از ایران با دو دلار صادر می شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7170

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.