تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
2

بهره‌برداری از ۳ پروژه ملی صیادی خوزستان در هفته دولت

  • کد خبر : 7574
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
بهره‌برداری از ۳ پروژه ملی صیادی خوزستان در هفته دولت

مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از بهره‌برداری سه پروژه ملی احداث اسکله شناور و امکانات پس کرانه‌ای در خور ابوخضیر شادگان و فاز دو بندر صیادی بحرکان و لایروبی بندر چوئبده آبادان در هفته دولت خبر داد

به گزارش اصناف شهر، الیاس واحدی در جریان سفر به خوزستان و بازدید از پروژه‌های توسعه بنادر ماهیگیری استان، درباره سیاست‌های جدید شیلات ایران در توسعه بنادر ماهیگیری استان خوزستان عنوان کرد: ۳ پروژه احداث اسکله شناور و امکانات پس کرانه‌ای در خور ابوخضیر بندر شادگان و فاز ۲ بندر صیادی بحرکان و همچنین لایروبی بندر چوئبده آبادان به اتمام رسیده است و آماده افتتاح در هفته دولت هستند.

وی افزود: مقرر شده در اجرای ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مدیریت بهره‌برداری بنادر شادگان و بحرکان در قالب فراخوان عمومی و طی تشریفات قانونی با اولویت تشکل‌های صیادی منطقه به بخش غیر دولتی واگذار شود.

توسعه گردشگری شیلاتی از اولویت‌های سازمان شیلات

مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ادامه داد: این دو بندر جاذبه گردشگری بالایی دارند و خدمات به شناورهای صیادی و سایر بهره‌برداران شیلاتی و گردشگران ارائه خواهند کرد.

واحدی با بیان اینکه توسعه گردشگری شیلاتی از اولویت‌های سازمان شیلات ایران است، تصریح کرد: به موازات آغاز بهره‌برداری از این سه پروژه بندری شیلات، پروژه احداث بزرگترین اسکله صیادی کشور به طول حدود ۴۳۰ متر در آبادان شروع شده است که با توجه به ازدحام بالای شناور در مجموعه شیلاتی بندر آبادان ساخت آن ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است و زمینه سازماندهی بهینه شناورها را فراهم خواهد ساخت.

لایروبی ۴ بندر ماهیگیری خوزستان در دستور کار

مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان کرد: ‌با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر خوزستان که اکثرا در خورها و رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند، رسوب‌گذاری در بنادر استان به ویژه در خورها بسیار بالاست، از این رو لایروبی این بنادر از ضرورت‌های توسعه بنادر است و در این راستا، سازمان شیلات ایران علاوه بر بنادر آبادان و چوئبده، لایروبی ۴ بندر ماهیگیری نهر قصر، خور سمایلی، خور سجافی و بندر امام خمینی را نیز در دستور کار قرار داده است که پس از تامین اعتبار آغاز خواهند شد.

وی ادامه داد: در بین بنادر ماهیگیری خوزستان نهر قصر و آبادان با اختصاص حدود نیمی از تخلیه صید سالانه استان به خود، جایگاه ممتازی دارند. بندر نهر قصر در منطقه اروندکنار، بندر ماهیگیری مرکزی(HUB) استان خوزستان است که علاوه بر فعالیت صدها فروند شناور صیادی، دارای مجموعه مناسبی از امکانات پشتیبانی صید و صیادی است و پس از لایروبی این بندر بزرگ که حجم آن بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، مشکلات ناشی از پهلوگیری ناوگان صیادی منطقه از بین خواهد رفت.

واحدی اظهار کرد: بندر ماهیگیری آبادان نیز به دلیل واقع شدن در داخل شهر بندری آبادان که از حیث جمعیت دومین شهر بندری کشور است و نیز مجاورت با بازار ماهی پر رونق استان، دارای پتانسیل بالای توسعه همه جانبه صید و صیادی است. با اجرای پروژه‌ احداث اسکله جدید که سومین پست اسکله در این بندر محسوب می‌شود، مشکل ازدحام شناورها حل و ناوگان صیادی به نحو مناسبی سازماندهی خواهد شد.

احداث بندر مینوشهر و فاز ۳ بندر بحرکان در صورت تامین اعتبار

به گفته این مسئول، علاوه بر این پروژه‌ها، در صورت تامین اعتبار، تشریفات قانونی مناقصه احداث بندر ماهیگیری جدید در خرمشهر (مینوشهر) و فاز ۳ بندر بحرکان شامل ترمیم سطح اسکله و تکمیل برق رسانی و روشنایی کل اسکله در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد و اگر احداث موج شکن در بحرکان که بسیار پر هزینه است در دستور کار قرار گیرد پس از تامین اعتبار کافی در قالب فاز ۴ این بندر و در سال‌های آتی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ اسکله قدیمی خرمشهر مستهلک شده است و موقعیت مکانی مناسبی هم ندارد. به همین خاطر پس از احداث بندر ماهیگیری جدید که در منطقه مینوشهر بین خرمشهر و آبادان جانمایی شده است، فعالیت شناورهای صیادی به بندر جدید منتقل خواهد شد.

واحدی افزود: بندر بحرکان نیز تنها بندر ماهیگیری خوزستان است که در ساحل دریا واقع شده است؛ واقع شدن نقاط جمعیتی و تمرکز فعالیت‌های دریایی در رودخانه‌ها، خورها و نهرها در خوزستان و نیز ساحل دریایی با شیب کم سبب شده است تا بنادر این استان دور از دریا باشند ولی از حیث حساسیت‌های محیط زیستی و شیلاتی، انتقال تمرکز شناورها از خورها و انهار به دریا لازم است که با کامل شدن بندر بحرکان و امکان فعالیت لنج‌ها در آینده می‌تواند از بار ترافیک شناور و فعالیت‌های پشتیبانی رودخانه‌ها، خورها و انهار بکاهد.

جذب سرمایه گذار جهت توسعه بنادر صیادی

مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: استفاده از روش‌های بهینه مبتنی بر تولیدات داخلی و توجه به جذب سرمایه بخش‌های غیردولتی در بنادر ماهیگیری از دیگر سیاست‌های جدید توسعه بنادر ماهیگیری است.

وی ادامه داد: در این زمینه پروژه جدید بندر آبادان که از شمع‌های سانتریفیوژ بتنی تولید داخل استفاده می‌شود نمونه‌ای از این سیاست است که هم از نظر رسوب‌گذاری پایین و هم پیشگیری از استهلاک و خوردگی سازه، دارای مزیت است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.