تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
6

تصمیم‌های عیدانه برای برون رفت از رکود برنج مازندران

  • کد خبر : 5668
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
تصمیم‌های عیدانه برای برون رفت از رکود برنج مازندران

کارگروه تسهیل تجارت و بازرگانی برنج مازندران در تصمیم‌های عیدانه خود از رونق دوباره در بازار فروش برنج با خرید این محصول استراتژیک با میدان‌داری و خرید این محصول استراتژیک برنج از هفته جاری توسط مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران و تعاونی روستایی استان خبر داد.

به گزارش اصناف شهر، این کارگروه دیشب که درمحل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران درشهرستان آمل برگزار شد، دریافت ثبت سفارش‌های وزارتخانه‌ها و کشورعراق به عنوان جدی‌ترین خریدار برنج انبارشده در شالیکوبی‌ها وانبارهای نگهداری این محصول شدند.

درهمین حال مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی و پایانه صادرات برنج کشور، گفت: با پیگیری‌هایی که استاندار مازندران و فرماندار آمل داشتند، فراهم شدن بخشی از نقدینگی مورد نیاز برای خرید برنج درمازندران، خوشبختانه درهفته گذشته تاکنون بازار برنج از حالت رکود چند ماه گذشته خارج شده است.

سیداسماعیل یزدان پناه، با بیان اینکه تاکنون حدود سه هزار تن برنج کشاورزان مازندران توسط مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در شهرستان آمل خریداری شده است، افزود: قیمت برنج متناسب با قیمت بازار توسط این مرکز به منظور حمایت از کشاورزان توسط این مرکز و شرکت‌های تعاون روستایی در شهرهای استان خریداری خواهد شد.

وی، قیمت هر کیلوگرم برنج طارم محلی را حدود ۸۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این مقدار قیمت در مقایسه با هفته‌های گذشته حدود ۱۰ هزار تومان در هرکیلو افزایش داشته است.

متناسب نبودن قیمت خرید برنج در بازار با تعیین قیمت دستوری

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران دربخش دیگری با اشاره به اینکه اعمال تعیین قیمت دستوری برای خرید برنج به هیچ عنوان متناسب با وضعیت بازار و عرضه و تقاضا نیست، تصریح کرد: این نوع تصمیم گیری‌ها باعث بروز مشکلات زیادی برای کشاورزان شده است.

یزدان پناه همچنین با بیان اینکه مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران هیچ محدویتی برای خرید برنج ندارد، ابراز امیدواری کرد: با ورود دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی برای خرید برنج داخلی، رونق دوباره به بازار برنج مازندران بازگردد.

وی تصریح کرد: همچنان نگران قیمت‌های دستوری برنج هستیم، اما با قولی که استاندار مازندران در این زمینه داده، از تعیین قیمت دستوری برای خرید برنج، جلوگیری شود.

چرا سازمان‌های دولتی با وجود شفافیت در بورس برنج خرید نمی‌کنند؟

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به بورسی شدن برنج با عرضه دو رقم از برنج تولیدی مازندران در بورس کالای کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: این مرکز در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی برای عرضه برنج مازندران به بورس کالای کشاورزی داشته و حدود ۲ سال گذشته برنج کیفی طارم و فجر مازندران وارد بورس شده است.

یزدان پناه اضافه کرد: پرسشی که قابل مطرح است، با توجه به شفافیت به وجود آمده در عرضه این محصول در بورس کالای کشاورزی، چرا همچنان سازمان‌های دولتی حداقل نصف برنج مصرفی خود را از بورس خریداری نمی‌کنند؟

وی اظهارکرد: با شفاف شدن عرضه برنج در بورس که دست واسطه‌ها نیز در دادوستدها کوتاه شده، طبق قانون دستگاه‌های دولتی می‌توانند بدون انجام مناقصه برنج خرید کنند، اما متاسفانه رویکرد آنها نسبت به خرید برنج داخلی حمایتی نیست!

تامین نقدینگی مورد نیاز پایانه صادرات برنج ایران برای خرید برنج درمازندران

مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی و پایانه صادرات برنج کشور از تلاش و برنامه ریزی برای رفع مشکلاتی که در حوزه برنج ایجاد شده است خبر داد و با بیان اینکه در حال برنامه ریزی هستیم تا کشاورزان در آینده با رغبت بیشتری به کشت و کار ادامه دهند تا به خودکفایی برسیم، افزود: در ۲ سال گذشته به علت همه گیری ویروس کرونا که افزایش قیمت، تورم و نقدینگی زیاد را نیز به همراه داشت، اکنون با از بین رفتن این بیماری، تقاضا برای مصرف برنج داخلی افزایش یافته است.

یزدان پناه، درعین حال از همکاری بانک‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در شهرستان آمل قدردانی کرد و گفت: البته این حجم تسهیلات قابل پرداختی به این مرکز برای خرید برنج کافی نیست، و باید با اتخاذ راه حل کوتاه مدت و تمهیدات لازم و اصولی شرایطی فراهم شود تا سازمان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به خرید برنج داخلی تمایل بیشتری داشته باشند.

قرادادهای جدید خرید برنج در دست اقدام

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران همچنین از پیگیری‌های اداری با برخی ادارات و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای کشور برای خرید برنج انبارشده در شالیکوبی‌های استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود یک‌هزار تن برنج توسط این مرکز برای این فروشگاه‌ها که تعهد شده بود خریداری شد و برای خرید یک‌هزار تن برنج دیگر نیز قرارداد منعقد شده و برای خرید حدود سه هزار تن دیگر نیز به‌زودی قرارداد بسته و نهایی می‌شود.

ضمانت برای خرید برنج درقبال تعهد به مشتریان خارجی

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به موانع پیش‌رو در صادرات برنج به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: درسال گذشته چند تن برنج طارم مازندران به روسیه صادر شد و با وجود آنکه فروشگاه‌های بزرگ این کشور نیز برای فروش برنج ایرانی مذاکراتی صورت گرفته بود، اما نیاز بود تا ضمانت لازم برای خرید برنج محلی توسط مسئولان صادر شود تا بتوانیم به تعهدات خودمان در این بخش عمل کنیم.

وی از نحوه بسته‌بندی برنج ایرانی که در فروشگاه‌های مسکو عرضه می‌شود انتقاد و اظهارکرد: نحوه بسته‌بندی کالاهای صادراتی ایرانی به هیچ عنوان مطلوب نبوده و باید تمهیداتی فراهم شود تا برنج صادراتی در محل پایانه صادراتی آمل هم مورد نظارت دقیقی‌تری شود.

قابل ذکر است، مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. فازنخست این مرکز در زمینی به مساحت ۱۷۰ هزار متر مربع مساحت که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری، خدماتی و سالن معاملات ایجاد شده است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات و ظرفیت نگهداری، سورتینگ، بسته بندی، خرید، فروش و صادرات ۷۰۰ هزار تن برنج را دارد.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.