تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
2

تغییر دهک به صدک گامی مهم در عدالت یارانه‌ای

  • کد خبر : 8537
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
تغییر دهک به صدک گامی مهم در عدالت یارانه‌ای

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اقدام دولت در تبدیل دهک به صدک در یارانه‌ها گفت: اصل این کار برای این است که یارانه‌ها واقعا هدفمند شود و به گروه هدف اصابت کند که امری منطقی است.

به گزارش اصناف شهر، طغیانی اظهار کرد: دهک‌ها به‌دلیل اینکه ابعاد بزرگی دارند و هر دهک حدود هشت و نیم میلیون نفر است.

در این تعداد یک عده هستند که به دهک پایین‌تر نزدیک بوده و یک عده نیز در دهک دهم درآمد نجومی دارند که ما به همه این‌ها دهک ۱۰ می‌گوییم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: وقتی هشت و نیم میلیون نفر در دهک قرار می‌گیرند طبعا فاصله بینشان زیاد می‌شود. اینکه دولت نگاه خود را به سمت صدک ببرد به اطلاعات دقیق‌تر نیاز دارد و مهمترین مشکل آن بحث اسناد عادی است، چون خیلی از دارایی‌های اشخاص و یا درآمدهایشان به صورت اسناد عادی است و در هیچ‌جا ثبت نشده است.

وی افزود: اگر داده کافی داشته باشیم که پاشنه آشیل این کار است و آن را به سمت صدک ببریم عدالت بیشتر می‌شود، چون مثلا در دهک ۱۰ که هشت و نیم میلیون نفر در آن هستند ۱۰ طبقه دیگر پیدا می‌کنیم. یعنی از هشت و نیم میلیون نفر در دهک به ۸۵۰ هزار نفر در صدک تقسیم می‌شود و یک مقدار اعداد و سیاستگذاری دقیق‌تر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تغییر میزان یارانه‌ها در صدک‌بندی به سیاستگذاری‌های دولت بستگی دارد. هرقدر که دقیق‌تر شناسایی کرد می‌توان یارانه‌ها را هدفمندتر کرد، چون در صدک اول دهک اول محروم‌ترین و بدترین وضع معیشتی را داریم و باید بیشتر به آن کمک شود.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه (۲۵ مهر) درباره تغییر دهک‌بندی‌های خانوار‌ها اظهار کرده بود: بنا نیست میزان یارانه‌ها تغییر کند بلکه قرار است شیوه دهک‌بندی از دهک به صدک تغییر کند. این اقدام برای افزایش دقت است و هیچ تغییری برای مبالغ یارانه‌ها و حذف مشمولان صورت نخواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8537

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.