تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024
2
رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت تامین‌اجتماعی در گفت وگو با خبرشهر:؛

جزئیات برخورداری از غرامت دستمزد دوران بیماری/استراحت بیش از ۶۰ روز نیازمند تأیید شورای پزشکی

  • کد خبر : 5080
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
جزئیات برخورداری از غرامت دستمزد دوران بیماری/استراحت بیش از ۶۰ روز نیازمند تأیید شورای پزشکی
رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین‌اجتماعی ضمن تشریح شرایط برخورداری از غرامت دستمزد دوران بیماری گفت: استراحت‌های بیش از ۶۰ روز در طول سال باید به تأیید شورای پزشکی سازمان تامین‌اجتماعی برسد.

امیرعباس قدرتی در گفت وگو با خبرشهر افزود: پرداخت «غرامت دستمزد ایام بیماری» به بیمه‌شدگان از حمایت‌ها و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین اجتماعی است.

وی توضیح داد: «غرامت دستمزد ایام بیماری» به وجوهی اطلاق می‌شود که در دوران بیماری یا عدم توانایی موقت اشتغال به‌ کار، به بیمه‌شدگان (مشمول ان) پرداخت می‌شود.

قدرتی تصریح کرد: در مواردی که بیمه‌شده به دلیل بیماری، بروز حوادث یا بیماری‌های حرفه‌ای به‌طور موقت، توانایی انجام کار را نداشته باشد و به تبع آن از دریافت مزد و حقوق محروم شود که سازمان تامین اجتماعی با رعایت شرایط قانونی بخشی از این حقوق و دستمزد را در این مدت جبران می‌کند.

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: بیمه‌شدگانی که تحت معالجات پزشکی یا درمان‌های توانبخشی قرار می‌گیرند، چنانچه بر حسب تشخیص پزشک معالج به‌طور موقت قادر به انجام کار نباشند نیز استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: عدم اشتغال به کار و نبود مزد یا حقوق در ایام بیماری، عدم قطع رابطه کارگر و کارفرمایی قبل از شروع بیماری، تایید مدت استراحت بیمه‌شده توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی سازمان تامین‌اجتماعی هم از شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری به‌شمار می‌رود.

قدرتی یادآور شد: گواهی استراحت پزشکی که در هر نوبت سه روز یا کمتر باشد؛ مشروط بر اینکه مجموع آنها در طول سال از ۱۰ روز بیشتر نشده باشد، (براساس گواهی پزشک) معالج قابل‌قبول است. وی ادامه داد: استراحت‌های بیش از سه روز در هر نوبت و ۱۰

آیا محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از «غرامت دستمزد ایام بیماری» وجود دارد؟

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محدودیت دوره‌ای در استفاده از «غرامت دستمزد ایام بیماری» گفت: برای مدت پرداخت این نوع غرامت، محدودیت دوره و تعداد دفعات وجود نداشته و تا زمانی که بیمه شده بر حسب تشخیص سازمان تامین اجتماعی قادر به کار نباشد و به موجب قوانین این سازمان، از کارافتاده شناخته نشده باشد، پرداخت غرامت دستمزد ادامه می‌یابد.

غرامت دستمزد ایام بیماری چگونه محاسبه می‌شود؟

قدرتی درباره نحوه محاسبه این اعتبار حمایتی نیز یادآور شد: غرامت دستمزد یک بیمه‌شده که بر اثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای قادر به کار نبوده یا بر اثر بیماری عادی در بیمارستان بستری شود از نخستین روز، محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی افزود: در صورتی که بیمه‌شده بر اثر بیماری عادی قادر به کار نباشد و به شکل «سرپایی» معالجه و درمان شود، غرامت دستمزد از روز چهارم محاسبه و پرداخت می‌شود اما در هر صورت، کل دوره استراحت پزشکی تأییدشده جزو سابقه پرداخت حق‌بیمه محسوب خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: در همه گواهی‌های پزشکی ارائه‌شده باید نوع بیماری، تاریخ آغاز و پایان استراحت، مدت زمان بستری در بیمارستان (یا استراحت در منزل) به تفکیک و با صراحت مشخص شده و نیز ممهور به مهر پزشک معالج باشد.

قدرتی با بیان اینکه به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان، امکان ارائه بسیاری از تعهدات سازمانی از جمله غرامت دستمزد ایام بیماری به‌صورت غیرحضوری فراهم شده است، گفت: بیمه‌شدگان و واجدین شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از حمایت‌ها به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه و ضمن ثبت درخواست، نسبت به بارگذاری مستندات و مدارک درمانی مربوطه اقدام کنند.

اکنون سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمانی این سازمان بهره‌مند می‌شوند؛ با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.