تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
5

خودکفایی در صنعت نوشت‌افزار طی یک برنامه ۴ ساله

  • کد خبر : 8035
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
خودکفایی در صنعت نوشت‌افزار طی یک برنامه ۴ ساله

معاون وزیر صمت گفت: طی یک برنامه و افق ۴ ساله، به خودکفایی در لوازم نوشت‌افزار از جمله خودکار، مداد و پاک‌کن خواهیم رسید.

به گزارش اصناف شهر، فرصت ها و چالش های بازار نوشت افزار امروز در میز اقتصاد با حضور مهدی برادران معاون وزیر صمت و موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار بحث و بررسی شد.

سهم نوشت افزار ایرانی روند رو به رشد دارد؟

برادران : در دهه گذشته شاهد رشد مصرف داخلی بودیم و رشد ۵ درصدی در مصرف تولیدات داخلی داشته ایم و در دوسال اخیر ۱۰ درصد به سهم بازار داخلی اضافه شد و امروز ۷۰ درصد محصولات این حوزه داخلی هستند. هم تنوع و هم کیفیت و طراحی محصولات نسبت به گذشته بهتر شده که به همان تناسب این نیازها برآورده شده است.

بخشی از نیاز بازار در حوزه لوازم التحریر از طریق قاچاق وارد کشور شده که متاسفانه این محصولات کم کیفیت و ارزان هستند که از کشور چین وارد شده اما با توجه به درخواست و نیازهای بازار روند رو به رشدی در استفاده از محصولات داخلی داشته ایم.

استقبال مردم از المان های داخلی مانند تصاویر شاعران روی محصولات بسیار خوب بوده است و همچنان استقبال مردم از تصاویر شهید سلیمانی بالاترین رتبه را در محصولات نوشت افزار داخلی دارد سال گذشته المان بچه دلفینی در محصولات نوشت افزار مورد استقبال بود و امسال بچه مهندس است.

در حال حاضر تولید کنندگان سه شفیت کار می کنند برنامه راهبردی در حوزه تولید لوازم نوشت افزار را ما امسال رو نمایی کردیم.

آیا موازی با افزایش تولید افزایش کیفیت هم صورت گرفته است؟

موسی فرزانیان: در صنعت نوشت افزار علاوه بر تولید ما سعی کرده ایم نوآوری و کیفیت کالا را افزایش دهیم و پله به پله ترقی کنیم. با تجهیز ماشین آلات و استفاده از تکنولوژی های جدید کیفیت کالا را بالا ببریم. در برندهای متوسط کیفیت کالا افزایش یافته است و در برخی از اقلام کیفیت ها خوب است و آمارها نشان می دهد که در کلیت کالا پیشرفت داشته ایم.

بخشی از بازار را قاچاق تشکیل می دهد آیا تولید کافی نیست و میزان تولید چقدر است؟

تولید در خودکار در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶۸ میلیون بود در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۳ میلیون رسید و امسال به بالای ۳۰۰ میلیون تولید خودکار خواهیم رسید و میزان تقاضا در بازار ۳۵۰ میلیون است. بیش از ۸۵ درصد در خودکار نیاز‌ها را برآورده کرده ایم و امیدواریم که با افزایش تولید میزان قاچاق را به حداقل برسانیم.

عدم باور به برخی از نشان‌های تجاری داخلی باعث می‌شود که بخشی از تولید کنندگان کم انگیزه شوند، اما از سوی دیگر مواد اولیه تولیدکنندگان گران است که این امر خود در افزایش قیمت تمام شده تاثیر دارد.

ما در برخی از کالا‌ها از جمله در مداد به دلیل قیمت ارزان هنوز نتوانسنه ایم عمق تولید را بالا ببریم و همچنین در حوزه پاک کن قیمت تمام شده حدود ۳ تا ۵ هزار تومان است، اما در بازار به قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این ناهماهنگی زمینه ساز قاچاق می‌شود.

در تلاش هستیم برای رفع این مشکل از طریق اتحادیه، اصناف و نمایشگاه‌ها کالا‌ها را با قیمت‌های مناسب عرضه کنیم .کالای داخلی مورد اقبال است و استاندارد‌های بین المللی در تمامی آن‌ها رعایت شده است .در حال حاضر ۷ واحد بزرگ برابر با استاندارد‌های جهانی داریم همچنین ۹۹ وحد صنعتی که استاندارد‌های بین االمللی دارند و اقدام به صادرات کالا می‌کنند. علاوه بر این ۳۳ طرح پیشرفت داریم بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی به بهره برداری می‌رسد. در برخی از محصولات به خودکافی کامل رسیده ایم علاوه بر این ۱۳۰ واحد در قالب تولید محصولات نوشت افزار وجود دارد که سهم مناسبی در بازار داخلی دارند.

افق پیش رو یصنعت نوشت افزار چیست؟

براداران: با کمک تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و مجمع نوشت افزار اولین اقدام ایجاد دفتر تخصصی برای صنعت نوشت افزار بوده است که مدیرکل در این حوزه در نظر گرفته شد. متناسب با این ساختار که مورد اقبال جامعه صنعتی برنامه راهبردی تهیه شده است.

چالش‌های بازار نوشت افزار چیست؟

فرزانیان: نوشت افزار یک کالای ضروری برای بچه‌ها است و باید این کالا به میزان مناسب عرضه شود ما به صورت کامل عرضه و تقاضا را رصد می کنیم و با این رصد کمبود‌هایی که در این بازار است را سعی می کنیم جبران کنیم و اگر نیاز به واردات کالا‌هایی باشد به صورت کامل با وارد کنندگان در این حوزه ارتباط برقرار کرده و وارد می‌کنیم تا بازار به کمبود کالا دچار چالش نشود.

در چه بخش‌های به خود کفایی می‌رسیم؟

برادران: برخی از شرکت‌های ما در حد استاندار‌دهای اروپایی اقدام به صادرات کالا می‌کنند و ممکن است برخی از تولیدکنندگان گلایه‌هایی در مواد اولیه داشته باشند، اما ما در حال حاضر در تولید کاغذ‌های کتب درسی به خود کفایی ۱۰۰ درصد رسیده ایم و به زودی در برگه‌های a۴ هم به خود کفایی خواهیم رسید و در افق برنامه ۴ ساله ما به زودی در خود کار و تراش پاک کن به خود کفایی خواهیم رسید.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.