تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
2

دو متهم گرانی در بازار مسکن

  • کد خبر : 8056
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
دو متهم گرانی در بازار مسکن

مشاوران املاک بدون مجوز و مجوزدارانی که به اذعان رییس اتحادیه املاک با تبانی به افزایش قیمت منطقه‌ای مسکن دامن می‌زنند و مدیران سایت‌های اینترنتی که فضا را برای نرخ‌گذاری بی‌قاعده در بازار ملک فراهم می‌کنند به عنوان دو عامل گرانی توسط دولت شناسایی و از سوی پلیس اخطار گرفتند.

به گزارش اصناف شهر، بازار مسکن هفته اخیر را بدون تحرک خاصی در معاملات یا قیمت به پایان رساند. معاملات کساد است و درخصوص قیمت نیز انتظارات کاهشی ایجاد شده است. با این حال هنوز برخی قیمت‌های کذایی در سایت‌ها و سکوهای فروش ملک که تناسبی با واقعیت‌های بازار مسکن ندارد دیده می‌شود.

اواخر این هفته پلیس به دو پلتفرم خرید و فروش مسکن درخصوص اتصال به سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی اخطار داد. سردار علی نوروزی- رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در این زمینه بیان کرد: دو پلتفرم را شناسایی کردیم که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی آنها را شناسایی کردیم و برای آخرین بار اخطار جدی به این دو پلتفرم داده شد.

از طرف دیگر رییس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران، وجود تبانی بین برخی مشاوران املاک برای انجام معامله صوری و افزایش کاذب قیمت مسکن را تائید کرد. کیانوش گودرزی گفت: این مسئله در هر صنفی ممکن است وجود داشته باشد ولی این مسائل خیلی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار نبوده است. در پردیس شاهد نابسامانی زیادی بودیم که ساماندهی شد. به عنوان مثال خانه ۳ میلیاردی در پردیس بعد از این اقدامات ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان کاهش یافت. در تهران هم شاهد افت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن هستیم.

بیشتر بخوانید

آپارتمان‌های با تخفیف در بازار مسکن
از اوایل خردادماه امسال گشت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، اتاق اصناف و تعزیرات به منظور شناسایی مشاوران املاک بدون مجوز و متخلف شکل گرفت. طبق آخرین آماری که ابوالفضل نوروزی ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی ارایه کرده ۱۶۴ هزار بنگاه فعال در سطح کشور داریم که از ابتدای سال ۶۰ هزار بازرسی از بنگاه‌ها در کل کشور انجام شده و ۴۰۰۰ بنگاه فاقد مجوز پلمب شده‌اند. البته تمام بنگاه‌ها بازرسی نشده است. در بعضی از شهرها میزان بنگاه‌ها از سرانه مصرف مردم به شدت بالاتر است و متاسفانه قیمت سازی مسکن در این بستر انجام می‌شود و بر افزایش قیمت مسکن و تورم موثر است.

حاشیه‌های طرح مسکن ۲۵ متری

از طرف دیگر اوایل هفته جاری، اعلام خبر اجرای مسکن ۲۵ متری با حواشی در فضای رسانه‌ای کشور همراه بود. وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران اجرای چنین طرحی را تکذیب و اعلام کردند که این نوع واحدها کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در شأن خانوار ایرانی نیست.

دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرای چهار میلیون واحد مسکونی را دستور کار دارد. واحدهایی که در مساحتهای ۵۰ تا ۹۰ متر مربع اجرا و به متقاضیان خانه اولی واگذار خواهد شد. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۱.۸ میلیون واحد از این پروژه به مرحله ساخت رسیده است.

همزمان با اقدامات دولت و بخش خصوصی برای افزایش ساخت و ساز، بازار مسکن به آرامش رسیده و در شهر تهران نرخهای پیشنهادی نسبت به سه ماه قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. البته ارایه تخفیف عمدتا از سوی سازندگان پول لازم یا مالکان آپارتمانهای کلیدنخورده که واحد آنها با هزینه ساخت کمتری در سالهای گذشته احداث شده صورت می‌گیرد.

نوسازی بافتهای فرسوده، افزایش عرضه مسکن در شهرهای جدید، ساخت و ساز در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر از جمله برنامه‌های دولت در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

در شرایطی موجود که بازار ارز به ثبات رسیده، بازار مسکن نیز با انتظارات کاهشی مواجه شده و به گفته واسطه‌های ملکی، معاملات در رکود به سر می‌برد. ممکن است با پایان ماه صفر، خرید و فروش مقداری افزایش پیدا کند اما کارشناسان معتقدند به دلیل فاصله ایجاد شده بین توان خرید با قیمت مسکن بعید است که تا پایان سال تحرک قابل توجهی در این بازار ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.