تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024
3

روند کند اجرای قانون اسقاط خودرو

  • کد خبر : 6762
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
روند کند اجرای قانون اسقاط خودرو

براساس بند ب ماده ۴۶ قانون برنامه ششم و قانون ساماندهی صنعت خودرو، سالانه باید ۲۰ درصد از خودرو‌های تولیدی کشور به طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده اختصاص پیدا می‌کرد.

به گزارش اصناف شهر و بنا به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی تولیدی پارسال، فقط ۱۲ هزار خودرو جایگزین شد.

آقای مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز می‌گوید سال ۱۴۰۱ باید این ماده قانونی اجرایی می‌شد، اما پنج ماه اول خودروسازان تمکین نکردند یعنی اصلا قرعه کشی انجام نشد و از شهریور ۱۴۰۱ به بعد سایپا دیگر قرعه کشی نکرد و فقط ایران خودرو محصولات خود را با قرعه کشی فروخت.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید نه تنها در قانون برنامه ششم بلکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو هم از اختصاص ۲۰ درصدی سهم خودرو به دارندگان خودرو فرسوده گفته شد.

آقای سید امیر احمدی گفت: با توجه به این قانون و اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید می‌شد، پیش بینی این بود که حدود ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده نوسازی و جایگزینی انجام شود.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید: وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود ۵۰ هزار جایگزینی خودرو فرسوده انجام شده، اما در پایان سال حدود ۱۲ هزار جایگزینی انجام شد.

سید امیر احمدی، علت تعلل در روند اسقاط خودرو را کوتاهی وزارت صمت در تصویب آئین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌داند. موضوع را از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده پیگیری کردیم، آقای ابراهیمی قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده می‌گوید: نزدیک به ۱۰ هزار نفر از متقاضیانی که در قرعه کشی ثبت نام کردند و برنده شدند هنوز به مراکز اسقاط مراجعه نکردند و ۸ هزار نفر هم در فرآیند از رده خارج کردند خودرو در مراکز اسقاط هستند.

بر این اساس؛ امسال در طرح یکپارچه فروش خودرو که راه اندازی شد به دارندگان خودرو‌های فرسوده نیز سهمیه داده اند تا بتوانند در این طرح شرکت کنند، اما رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید این متقاضیان همانند متقاضیان طرح عادی باید ۱۰۰ میلیون تومان در حسال خود مسدود کنند با این تفاوت که برای آن‌ها یک سالی طول می‌کشد تا خودروی نو به دستشان برسد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=6762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.