تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
4

زمان واریز یارانه مرداد/ مبلغ یارانه چقدر است

  • کد خبر : 7498
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۷
زمان واریز یارانه مرداد/ مبلغ یارانه چقدر است

یارانه مرداد هم طبق معمول در روز بیستم واریز می شود اما مبلغ یارانه برای دهک های مختلف چقدر است؟

به گزارش اصناف شهر، با نزدیک شدن به میانه مرداد ماه، حالا یکی از سوالات مهم سرپرستان خانوار که با تورمی مزمن و لجام‌گسیخته ایام خود را سپری می‌کنند، این است که قرار است چه روزی یارانه به دستشان برسد و مبلغ آن چقدر خواهد بود؟

یارانه مرداد ماه که پنجمین بسته حمایتی دولت از ابتدای سال جاری است، به روال ماه‌های قبل در بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

اطلاعاتی هم که از وزارت کار بیرون آمده، نشان از افزایش مبلغ یارانه نقدی دارد؛ بدین صورت که مبلغ یارانه معیشتی سه دهک اول جامعه در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از سبد کالایی خریداری کنند، ۵۲۰ هزار تومان می‌شود. در ضمن، ارتباطی بین استفاده از کالابرگ و قطع یارانه وجود ندارد.

ظاهرا در طرح کالابرگ الکترونیک تغییراتی ایجاد شده است. در حالی که طرح کالابرگ الکترونیک از دو ماه قبل دربرگیرنده سه دهک اول درآمدی جامعه شده و در عین حال مشوق‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده، حالا مرحله جدیدی از این طرح روی غلتک افتاده است. در این گام، اگر سه دهک نام برده شده بخشی از سبد خود را صرف خرید کالایی کنند، قرار است اعتباری علاوه بر یارانه، برای آنها شارژ شود.

دولت می‌گوید هدف خود را جدایی تورم از سفره مردم تعیین کرده و در این مسیر گام‌هایی را برمی‌دارد. حالا مرحله جدیدی از اختصاص سبد کالا به سرپرستان خانوار آغاز شده است. قرار شده تا قیمت این سبد نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل ثابت بماند و در عین حال دولت تلاش کند تا فاصله تورمی و ما‌به‌التفاوت قیمت سبد با نرخ روز را تامین کند.

مبلغ یارانه نقدی چقدر می‌شود؟

اما قرار است در مرحله جدید چه تغییراتی اتفاق بیافتد؟ آنگونه که مقامات وزارت کار می‌گویند در طرح جدید، اگر فردی ۴۰۰ هزار تومان یارانه داشته باشد و بخواهد مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالاهای اعلامی سبد کالابرگ کند، دولت وارد میدان شده و مابه‌التفاوت افزایش تورم و قیمت این کالاها نسبت به اردیبهشت سال قبل را پرداخت می‌کند.

به بیانی دیگر، ۱۱ قلم کالای اساسی به مانند دوره‌های قبل در سبد کالابرگ قرار دارند. اگر سرپرست خانواری به میزان ۲۰۰ هزار تومان از این سبد کالا بخرد، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به یارانه او اضافه می‌شود. البته شرطی که گذاشته شده این است که حتما کالاهای خود را از بین کالاهای موجود در سبد کالابرگ الکترونیک خریداری کند تا شارژ اضافه به فرد داده شود. با این حساب، مجموع یارانه فرد به جای ۴۰۰ هزار تومان؛ می‌شود ۵۲۰ هزار تومان. این افزایش مبلغ یارانه هم شامل حال سه دهک اول درآمدی یعنی ۲۹ میلیون نفر می‌شود.

البته آنگونه که معاون وزیر رفاه گفته، در آینده‌ای نزدیک یکی-دو دهک جدید به سه دهک اول درآمدی اضافه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.