تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
3

سکه، طلا و ارز در پایین‌ترین رقم خود در ٢ ماه اخیر/ سوداگران از بازار خارج شده‌اند

  • کد خبر : 7275
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
سکه، طلا و ارز در پایین‌ترین رقم خود در ٢ ماه اخیر/ سوداگران از بازار خارج شده‌اند

طبق تحلیل نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر باوجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی سیری نزولی داشته و قیمت انواع قطعات سکه و حباب آن‌ها، مصنوعات طلا و البته ارز به پایین‌ترین حد خود ظرف دو ماه اخیر رسیده است.

به گزارش اصناف شهر، محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت به دلیل شرایط اقتصادی آمریکا و همچنین کاهش ارزش دلار در جهان، قیمت طلا و سایر فلزات سیر صعودی داشت. در این هفته قیمت طلا، نقره، پلاتین و سایر فلزات گران‌بها روند افزایشی قیمت به خود گرفت؛ بطور هر اونس طلا در این هفته با ٢٧ دلار افزایش همراه بود.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: علیرغم سیر صعودی قیمت‌ها در بازارهای جهانی اما در حال حاضر باتوجه به شرایط تقاضا، نوسان کاهشی نرخ ارز و تخلیه حباب سکه و طلا و به‌نوعی کاهش معاملات سوداگرانه طلا، سبب شد این هفته قیمت سکه و طلا سیر نزولی داشته باشد. همانطور که اشاره شد این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر صعودی داشت.

٩٠٠ هزار تومان دیگر از بهای سکه ریخت

وی در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه و طلا در بازار یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌ها در معاملات پایانی هفته (روز پنجشنبه) گفت: این هفته سکه تمام قدیم با ٨٠٠ هزار تومان کاهش روز گذشته در آخرین معاملات ٢۴ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود. سکه تمام طرح جدید با ٩٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی به ٢٧ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۴۵٠ هزار تومان کاهش به ١۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه با ۴٠٠ هزار تومان افت بها نسبت به ابتدای هفته‌ به ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی نیز پنج و ٩٠٠ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شد که نسبت به ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.

کارشناس و تحلیل‌گر بازار سکه و طلا، خاطر نشان کرد: در مجموع انواع قطعات سکه با کاهش قیمت و البته کاهش حباب همراه بوده است. طلای آب شده نیز در بازار با توجه به کاهش تقاضا، با کاهش حباب مواجه شده و ٢٠۵ هزار تومان از حباب آن طی یک هفته اخیر تخلیه شد؛ این درحالیست که همانطور که اشاره شد طلا در بازارهای جهانی ٢٧ دلار افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قسمتی از کاهش قیمت طلای آب شده (١٧ عیار) تخلیه حباب آن و بخشی دیگر مربوط به کاهش نرخ ارز است. در پایان هفته هر مثقال طلای آب شده در محدوده قیمتی ١٠ میلیون تومان قرار داشت؛ هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ۴٧ هزار تومان کاهش بها نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) دو میلیون و ٣١٧ هزار تومان به ازای هر گرم قیمت داشت.

کشتی‌آرای تاکید کرد: حباب انواع قطعات سکه در این هفته با کاهش همراه بود. حباب سکه تمام طرح جدید به عنوان شاخص حباب در یک هفته اخیر ۴٠٠ هزار تومان کاهش داشته و در حال حاضر در محدوده چهار میلیون و ۶٠٠ هزار تومان قرار دارد؛ است درحالی است که حباب سکه تا هفت میلیون ۵٠٠ هزار تومان هم بزرگ شده بود. بنابراین می‌توان گفت که طی ١.۵ ماه گذشته قیمت سکه و حباب آن، طلا و ارز سیر نزولی داشته و روز گذشته به پایین رقم خود طی دو ماه اخیر رسیده است؛ فلذا عددهای فوق‌الذکر در دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده و رکوردی تازه در دو ماه گذشته بود.

معاملات سکه و طلا واقعی است و سوداگران کنار رفته‌اند

وی برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: برای هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اینکه نوسان قیمت اونس که فعلا تاثیری بر بازار داخل ندارد و همچنین با توجه به ایام سوگواری که پیش‌رو داریم، کاهش تقاضا خواهیم داشت و طبیعتاً است کاهش تقاضا منجر به تخلیه بیشتر حباب سکه خواهد شد. نکته قابل توجه و اساسی در خصوص سکه و طلا این است که یک ماهی می‌شود که سوداگران سکه و طلا از بازار خارج شده‌اند و اکثر معاملات سکه و طلا واقعی و مصرفی بوده است و دیگر معاملات سوداگرانه برای خرید سکه و طلا نداریم و این خود تأثیر به‌سزایی در کاهش قیمت‌ها و هیجانات بازار داشته است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.