تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
3

صف یک میلیونی متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌ها

  • کد خبر : 8409
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
صف یک میلیونی متقاضیان تسهیلات مسکن در بانک‌ها

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با اشاره به آمار بانک‌ها و تعداد متقاضیان تسهیلات مسکن اعلام کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون نفر معرفی شدند و در صف بانک‌ها و در کارتابل منتظر هستند که به آنان تسهیلات پرداخت شود.

به گزارش اصناف شهر، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن در برنامه “تهران ۲۰” از عملکرد بانک‌ها در طرح جهش ملی و دادن تسهیلات به مردم گزارشی را ارائه کرد.

محمد وثوقی، فرهاد بیضایی از کارشناسان مسکن از میهمانان حضوری و تلفنی برنامه بودند که در خصوص مسکن و راهکارهای آن مطالبی را عنوان کردند.

پرداخت تسهیلات مسکن هیچ اثر تورمی ندارد

گره کوری که در مسکن گرفتار آن شدیم بحث سوداگری است

در ابتدا محمد وثوقی کارشناس حوزه مسکن درباره گران بودن هزینه آن اظهار داشت: گره کوری که در مسکن گرفتار آن شدیم بحث سوداگری است. اگر از این گره کور تاریخی که از دهه ۷۰ به بعد رخ داد و زمینه بیماری در اقتصاد ایران بود، عبور کنیم به تورم صفر درصد می‌رسیم. در حال حاضر ۵۵ درصد مردم مالک و ۴۵ درصد مستاجر هستند و این شتاب رو به بالایی دارد و روز به روز تعداد مستاجرین به دلیل سوداگری در بازار مسکن بیشتر می‌شود. این گره اقتصادی را می‌توانیم باز کنیم و مردم تورم‌های صفر را ببینند. تورم را می‌توانیم‌ منفی کنیم چرا که قیمت در مسکن یک قیمت رها شده است. مسکن از یک مواردی تشکیل شده شامل دستمزد، سود سازنده، قیمت مجوزها و قیمت زمین که تقریبا مجموع دستمزد و مواد ۱۷ میلیون تومان و قیمت زمین هم که رها شده است. زمین جز سرمایه نیست برای استفاده است. ما باید این را قانونمند کنیم و به صورت بر خط وقتی شناسه ملک را داخل سامانه می‌زنیم و به قیمت روز محاسبه و درصد کاهش قیمت را اگر چند سال از ساخت آن می‌گذرد درصدی از سال قبل است که باید کسر گردد. طبق مصوبه مجلس شوای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی مکلف است که این‌کار را انجام دهد. جمع این موارد بیشتر از ۲۱ میلیون تومان نمی‌شود و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که متضرر شده است.

شاخص تمامی کشورهایی که تورم بالایی را تجربه می‌کنند سوداگری در بازار مسکن است

وی ادامه داد: این مباحث را اگر در سوداگری تعریف کنیم پاسخ علمی ندارد اما اگر در حاکمیت و آسایش مردم تعریف کنیم پایه علمی دارد. هیج کشور پیشرفته‌ای که مردمش تورم‌های پایینی دارند اجازه سوداگری نمی‌دهد. شاخص تمامی کشورهایی که تورم بالایی را تجربه می‌کنند همین سوداگری در بازار مسکن است چون تولید نمی‌کنند. یک موردی به نام پنکه اقتصادی داریم. یک پنکه سقفی را بالای سر خود تصور کنید که سه پره ثابت آن ثروت‌های شدید و خلا وسط آن نشان دهنده فقر مطلق است. تا وقتی پنکه حرکت نمی‌کند دست نمی‌زنید و فقر را حس می‌کنید اما اگر پنکه شروع به چرخش کند که همان سرعت چرخش پول در جامعه است دست به هر فضای خالی که بزنید، پنکه و پره را حس خواهید کرد. دولت‌هایی دارای فاز سوداگری هستند که به جای اینکه ترمز پنکه را بکشند و گردش مالی رخ دهد می‌خواهند فضای بین پنکه را با تزریق پول و نقدینگی پر کنند که عملا هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. این پنکه اقتصادی ما بیشتر در مسکن، زمین و ساختمان می‌چرخد. افرادی که از بدبختی مردم سود می‌کنند این را غیر علمی تلقی می‌کنند.

فرهاد بیضایی از دیگر میهمانان و کارشناس حوزه مسکن نیز گفت: این مباحث پاسخ علمی ندارد. امکان اینکه بخواهید برای کل کشور قیمت گذاری ثابتی داشته باشید و ارزش ملک را مشخص کنید و بگویید که به این صورت باید خرید و فروش و معاملات رخ دهد به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. در هیچ کالایی که مبتنی بر قیمت گذاری رخ می‌دهد این نیست که ما بتوانیم قیمت ثابتی را به بازار تحمیل کنیم و بگوییم که با این قیمت باید معامله کنید. ما حتی این کار را در خصوص مرغ و تخم‌مرغ هم نتوانستیم انجام دهیم. برای یک ملک که ذاتا یک کالای ناهمگن است پلاکی که انتها و ابتدای کوچه با پلاک قواره بزرگتر یا کوچکتر و یا حتی در یک پلاک و واحدی که در طبقه همکف یا بالاتر است، این ناهمگنی امکان قیمت‌گذاری ثابت را صلب می‌کند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8409

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.