تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
0

ضعف در زیرساخت‌های صید و حمل‌ونقل ‌تون‌ماهیان

  • کد خبر : 9526
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
ضعف در زیرساخت‌های صید و حمل‌ونقل ‌تون‌ماهیان

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: در بخش ماهی باید از اهرم واردات نیز استفاده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند با محصولات وارداتی رقابت کند. البته باید این واردات نیز مدیریت شود.

به گزارش اصناف شهر، علی‌اکبر خدایی امروز در نشست همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان، با بیان اینکه منابع و ذخائر محدود بوده و دنیا به سمت پایداری صید رفته است، اظهار کرد: ما نیز باید به سمت بهره‌وری پایدار، استفاده بهینه از منابع، ارزش افزوده و بهره‌وری بالاتر حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: مقدار صید تون ماهیان در سطح جهان تقریبا ثابت است اما هر ساله مصرف تون ماهیان به صورت کنسروی رو به کاهش و به صورت غیرکنسروی رو به افزایش است. ما نیز ظرفیت‌های خوبی در استفاده از تون ماهیان در بخش غیرکنسروی داریم.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ادامه داد: البته مشکلاتی در زیرساخت‌های صید داریم و باید به جامعه صیادی آموزش دهیم تا محصولی صید کنند که برای فرآوری مناسب باشند. همچنین حمل و نقل و ترابری نیز به گونه ای باشد که امکان تازه‌خوری این ماهی فراهم شود.

وی تصریح کرد: فرآوری مناسب، حمل و نقل و صادرات به صورت تازه نیازمند هماهنگی‌های بیشتر است که فعلا در این زمینه ضعف‌هایی داریم.

خدایی با بیان اینکه به دنبال کاهش قیمت و افزایش مصرف آبزیان هستیم اما مشکلاتی در این بخش وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۱۵۰ کارخانه کنسرو داریم که بیشتر آن‌ها تعطیل است. در بخش‌های دیگر مانند پودر ماهی و سایر فرآورده‌های ماهی نیز همین طور است. این یعنی عرضه روند کاهشی به خود می‌گیرد و طبیعتا قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی همچنین به افزایش قیمت تون‌ماهیان در ماه‌های قبل اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت ماهی ناشی از دو موضوع است که یکی از آنها افزایش تقاضا است که چنین چیزی نبوده و دیگری نیز کاهش عرضه است. این کمبود عرضه در تون ماهیان نیز اتفاق افتاد. سازمان شیلات اگرچه وظایف حمایت از تولیدکنندگان صیادان را دارد اما باید به واردات نیز توجه کند.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در پایان تصریح کرد: باید از اهرم واردات استفاده شود تا تولیدکننده داخلی بتواند با محصولات وارداتی رقابت کند. البته باید این واردات نیز مدیریت شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.