تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
6

قیمت نان در تهران ۵۰ درصد افزایش می یابد

  • کد خبر : 7521
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
قیمت نان در تهران ۵۰ درصد افزایش می یابد

افزایش قیمت نان در بعضی از استان ها اجرا شده و قرار است تا اواخر مرداد نان در تهران هم گران شود

به گزارش اصناف شهر، یک منبع آگاه گفت: قیمت نان در تهران از اواخر مرداد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همزمان با موج گرانی قیمت نان در سراسر کشور، خبازان تهرانی نیز دست به کار شده و فضا را برای گرانی نان به بهانه افزایش کیفیت پخت، مهیا کرده اند.

تغییر قیمت نان یکی از مباحث جدی و چالشی است که در تمامی دولت‌ها سعی می‌شود تا حد امکان ثابت بماند. در سال‌های اخیر که هدفمندسازی یارانه‌ها وارد فاز اجرایی شد قیمت نان با احتیاط تغییر کرد، اما به‌منظور کاهش تبعات اجتماعی و اقتصادی، مابه‌التفاوت نرخ نان در قالب یارانه ۴۵ هزار تومانی نقدی جبران شد.

در دو سال اخیر، قیمت کالا‌های اساسی به دلیل شرایط بین‌المللی و تبعات تجربه تورم بالای ۷۰ درصدی در گروه کالایی مواد غذایی، جهش قیمت ارز، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش هزینه خدمات دولتی رشد معناداری پیدا کرده است به همین دلیل زمزمه‌های تغییر قیمت نان از ماه‌ها پیش به گوش می‌رسید.

عدم تایید قیمت نان از سوی دولت‌ها

هرچند که از پذیرش افزایش قیمت نان از سوی دولت تکذیب شد، اما در روز‌های اخیر اجرای طرح افزایش نرخ نان در چند استان کشور کلید خورد و نرخ نان در این استان‌ها افزایش ۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

قیمت نان در شرایطی روند افزایشی به خود گرفته که مطابق مصوبه دولت قبل، هرگونه تغییر در قیمت نان توسط کارگروه‌های استانی که ریاست آن به عهده استاندار است صورت خواهد گرفت، اما سال گذشته به دستور رئیس دولت مقرر شد که هیچ استانی افزایش قیمت اعمال نکند.

البته وزارت اقتصاد هم نیز در اردیبهشت‌ماه امسال به دستور رئیس‌جمهور تایید و اعلام کرد که قصد افزایش قیمت نان را ندارد.

خباز‌ها دست به کار شدند

طی روز‌های اخیر و همزمان با ایجاد موج گرانی نان در چند شهر و استان، نانوایان تهرانی نیز دست به کار شدند و با کاهش کیفیت در پخت نان مقدمات گرانی این محصول را فراهم کرده اند.

این روز‌ها مشتریان از کیفیت پایین نان گلایه دارند و معتقدند؛ این اقدام نانوایان تنها برای آماده سازی فضا جهت افزایش قیمت نان است.

طبق مشاهدات میدانی، نان‌های خمیر و یا سوخته آن هم در ابعاد و وزن کمتر از حد استاندارد از دیگر اقداماتی است که نانوایان جهت ایجاد نارضایتی در بین مشتریان ایجاد کرده اند که به محض فراهم شدن شرایط به بهانه افزایش کیفیت، قیمت نان را گران کنند.

افزایش قیمت نان در پایتخت

به‌رغم اینکه مسئولان ارشد اجرایی کشور در فضای رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که برای سال جاری قصد افزایش قیمت نان را ندارند، اما این طرح از مشهد کلید خورد و ظاهراً قرار است به پایتخت برسد.

یک منبع آگاه با اعلام این مطلب اظهار کرد: معاون اقتصادی استانداری در کارگروه آرد و نان اعلام کرد که قرار است طرح افزایش قیمت نان از مردادماه سال جاری کلید بخورد.

این منبع آگاه افزود: طبق اعلام معاون استاندار تهران قرار است افزایش نرخ نان به‌صورت آزمایشی از شهرستان‌ها شروع‌شده و به تهران برسد. همچنین قرار است قیمت نان در تهران از اواخر مردادماه گران شود.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت نان در مشهد ۴۰ درصد بوده، اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در تهران میزان افزایش قیمت نان در تهران ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از مشهد خواهد بود.‌

نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم!

در همین رابطه خبرنگار با فاطمه نظری رئیس جدید اتحادیه نانوایان سنتی تماس تلفنی گرفت، اما این مسئول صنفی پاسخگوی سوالی مبنی بر اینکه «آیا قیمت نان در تهران گران می‌شود؟» نبود!

همچنین محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در خصوص افزایش قیمت نان گفت: فعلاً موضوع افزایش قیمت نان سنگک اعلام‌ نشده است.

وی افزود: آنالیز و پیشنهاد افزایش قیمت نان سنگک را عنوان کرده‌ایم، اما هنوز نتیجه‌ای اعلام‌ نشده است. منتظر برگزاری جلسه هستیم.

سلیمانی اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که افزایش قیمت نان سنگک به میزان نان‌های دیگر چقدر است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7521

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.