تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
1

مرغ همچنان گران‌تر از نرخ مصوب در مشهد عرضه می‌شود

  • کد خبر : 7331
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
مرغ همچنان گران‌تر از نرخ مصوب در مشهد عرضه می‌شود

قیمت مرغ این روز‌ها دوباره از نرخ مصوب بالاتر رفته و همین مسئله سبب شده است تا این محصول غذایی، از سفره برخی اقشار تقریبا حذف شود.

به گزارش اصناف شهر، در روز‌های اخیر برخی مسئولان، این موضوع را به کمبود و گرانی در بازار جوجه یک روزه مرتبط دانسته اند و وعده کاهش قیمت مرغ را در روز‌های آینده می‌دهند. اما آیا مرغ ارزان می‌شود؟ برخی فعالان صنفی صنعت طیور، افزایش تورم در کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی (به طورکلی تورم در تولید) را عامل افزایش قیمت مرغ می‌دانند.

به گفته آن‌ها قیمت گذاری دستوری (۷۳ هزار تومان) با واقعیت‌های این صنعت مطابقت ندارد و هزینه‌های تولید فراتر از این قیمت است.

ردپای حذف ارز ترجیحی در گرانی مرغ
همچنین تولیدکنندگان، مهم‌ترین دلیل گرانی مرغ در بازار را حذف ارز ترجیحی و حمایت نکردن از تولیدکنندگان بعد از اجرای این سیاست می‌دانند. قیمت مرغ در زمان حذف ارز ترجیحی حدود ۳۰ هزار تومان بود و اکنون که کمی بیش از یک سال از سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد، قیمت مرغ در بازار بیش از سه برابر شده است. این سه‌برابر شدن قیمت مرغ در شرایطی رخ داده است که حدود ۷۰ درصد قیمت مرغ، مربوط به نهاده دامی آن است و قیمت این نهاده پس از حذف ارز ترجیحی (تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومان به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی) تقریبا با رشدی هفت برابری روبه رو شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره دلایل گرانی مرغ در بازار گفته است که اکنون برخی نهاده‌ها از جمله سویا در بازار کمیاب است، بنابراین با این شرایط مرغدار تمایلی به تولید مرغ ندارد. تولید قراردادی زمانی اجرا می‌شود که قیمت تمام شده محصول کم و مرغ در بازار کمتر از قیمت مصوب باشد. مجید جعفری تأکید کرده است که از ۱۵تیرماه تا ۱۵مردادماه که اوج حضور زائران در مشهد است ۲۰۰۰تن مرغ بیشتر وارد بازار می‌شود.

کاهش مصرف سرانه مرغ
توزیع روزانه مرغ گرم در مشهد
در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ در حدود ۹۰۰ واحد صنفی و فروشگاه زنجیره‌ای در مشهد توزیع می‌شود. همچنین به منظور تأمین مرغ موردنیاز مشهد در تیرماه ۸.۵میلیون تن جوجه ریزی در استان انجام شده است که نسبت به اردیبهشت ماه ۷۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

علی اکبر نصری سرآسیا رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه شهرستان مشهد مصرف کننده مرغ است و فقط ورودی به شهر داریم، گفت: به طور میانگین روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ در مشهد توزیع می‌شود.
او افزود: شهرستان مشهد تولیدکننده تخم مرغ بوده و حتی به استان‌های دیگر ارسال می‌کند، اما ما در زمینه مرغ مصرف کننده هستیم و از شهرستان‌هایی مانند سبزوار، فریمان، چناران، گلبهار و شهرستان‌های دیگر مرغ وارد می‌کنیم. نصری سرآسیا می‌افزاید: خراسان رضوی براساس مصوبات، شهرستان‌هایی را تعیین کرده است که مشخص شده در هر روز کدام شهرستان‌ها به چه میزان مرغ وارد مشهد کنند. در هر روز یک شهرستان مشخص شده است و میزان معینی مرغ را به کشتارکن‌ها تحویل می‌دهند تا کشتار کرده و در بازار مشهد توزیع کنند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: میدان بار سپاد به عنوان بارانداز تمام کشتارکن هاست که در آنجا بازرسان دام پزشکی، اتاق اصناف و قرارگاه شهید امانی، بار‌ها را بررسی می‌کنند و پس از آن برای توزیع به واحد‌های صنفی زیرمجموعه شبکه کشتارکن‌ها تحویل می‌دهند. حدود ۹۰۰ واحد صنفی و فروشگاه زنجیره‌ای داریم که مرغ را به طور متناوب بین واحد‌های صنفی شهرستان مشهد توزیع می‌کنند.
نصری سرآسیا درباره قیمت مرغ در بازار بیان کرد: در حال حاضر قیمت مرغ گرید B، ۷۳ هزار تومان و گرید A، ۷۹ هزار تومان است، البته سودجویانی هستند که بیش از قیمت به فروش می‌رسانند. فهرستی از طریق کارشناسان مستقر در سپاد در شبکه‌های بازرسی اطلاع رسانی می‌شود، بنابراین همکاران برای رصد و پایش به واحد صنفی مراجعه می‌کنند که در صورت مشاهده تخلف، پرونده تشکیل و به تعزیرات منتقل می‌شود.
او تصریح کرد: اگر دوباره این کار را انجام دهند، کد کشتارکن بسته شده و کدی بابت توزیع داده نمی‌شود، در نتیجه سهمیه وی قطع می‌شود. از ۳۱ خردادماه تا آخر تیرماه چهل پرونده در زمینه مرغ شامل خرده فروش و کشتارکن به ارزش ۶۴۵ میلیون و ۷۸۱ هزار ریال تشکیل شده است. رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه سامانه‌ای را در زمینه تأمین مرغ پیشنهاد داده ایم، بیان می‌کند: باتوجه به اینکه تعداد کشتارکن‌های ما در شهرستان مشهد مشخص است و باید مرغ مورد نیاز واحد‌های صنفی خود را تأمین کنند، کارت تأمین تعبیه کرده ایم.
رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: برای این موضوع با تعاونی کشتارکن ها، تنظیم بازار و سازمان، جلسات متعددی داشتیم تا از این به بعد کارت تأمین برای واحد‌های صنفی بارگذاری شود. بعد از این کشتارکن‌ها موظف به تأمین مرغ مورد نیاز واحد‌های صنفی دارای پروانه کسب هستند. این کار در سراسر شهرستان‌های مشهد در حال انجام است.

برخورد با گران فروشی مرغ
محسن صیادی مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد گفت: باتوجه به رصد بازار مواد پروتئینی از مبدأ تا توزیع، شهروندان فروش بالاتر از نرخ مصوب را گزارش دهند.

او افزود: نرخ مصوب مرغ در بازار ۷۳هزار تومان است و باتوجه به رصد قیمتی بازار مرغ از مبدأ تا توزیع، شهروندان با مراجعه حضوری به اتاق اصناف واقع در بولوار شهید صادقی بین ۱۳ و ۱۵ یا شماره گیری ۳۱۷۳۰۱۲۴ انتقادات خود دررابطه با گران فروشی را گزارش دهند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.