تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
1

واگذاری زمین به علاقه‌مندان سکونت در روستا‌ها

  • کد خبر : 9893
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
واگذاری زمین به علاقه‌مندان سکونت در روستا‌ها

طرح احیای روستانشینی با واگذاری زمین ۹۹ ساله و وام بانکی ارزان، خطر کمین ملاکان برای زمین مجانی را به سیاستگذار مسکن گوشزد می‌کند.

به گزارش اصناف شهر، طرحی که به تازگی با هدف احیای سکونت روستایی، مهاجرت معکوس به روستا و مقابله با کاهش جمعیت روستا‌ها به منظور تامین امنیت غذایی و حفظ مشاغل کشاورزی و… در دستور کار دولت قرار گرفته است، گذشته از نیت و اهداف درست سیاستگذار، دو حفره مهم در بطن خود دارد که در صورت عدم‌شناسایی و رفع آن، می‌تواند به شگرد ملاکان روستاگرد برای سودجویی ملکی و سفته بازی روی زمین‌های دولتی منجر شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بــــه تازگی، سیاستــگذار مسکن با هدف احیای جمعیت روستایی و تامین امنیت غذایی از ناحیه حفظ و گسترش مشاغل کلیدی در روستا‌ها به‌خصوص کشاورزی، تمرکززدایی جمعیتی از شهر‌ها و همچنین تامین مسکن موردنیاز برای بخشی از متقاضیان فاقد مسکن با هدف کاهش مشکل مسکن در شهرها، برنامه تامین زمین و وام ارزان‌قیمت ساخت برای متقاضیان سکونت در روستا‌ها را در دستور کار قرار داده است.

براساس این طرح، متقاضیان واجد شرایط، در صورت تمایل می‌توانند علاوه بر دریافت زمین‌های روستایی، از دو مدل وام ارزان‌قیمت ساخت مسکن روی این زمین‌ها نیز استفاده کنند. گذشته از نیت درستی که هم به جهت احیای جمعیت روستایی برای تامین امنیت غذایی و تمرکززدایی جمعیتی از شهر‌ها از یک سو و همچنین تامین مسکن موردنیاز برای آن دسته از متقاضیانی که زمین، منابع مالی و سایر امکانات موردنیاز برای ساخت مسکن در شهر‌ها برایشان فراهم نیست، در طراحی این برنامه دخیل بوده است، اما کارشناسان نسبت به مخاطرات اجرای این طرح برای روستاها، هشدار می‌دهند.

کارشناسان معتقدند اجرای این طرح در صورت عدم‌شناسایی حفره‌های مربوط به آن و عدم‌تلاش برای پر کردن این حفره ها، می‌تواند خطر سفته بازی و سوداگری روی زمین‌های ارزان‌قیمت روستایی را به همراه داشته باشد.
جزئیات طرح زمین ۹۹ ساله روستایی

مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن، در تشریح جزئیات طرح واگذاری زمین روستایی به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: براساس برنامه طراحی‌شده در قالب قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط، برنامه واگذاری زمین ۹۹ ساله به متقاضیان سکونت در روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی برای سال‌جاری واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین مسکونی و قابل ساخت در روستا‌های سراسر کشور برنامه ریزی شده و سال آینده نیز سهمیه‌ای به همین میزان (۵۰۰ هزار قطعه زمین)، تعیین شده است.

جودی اعلام کرد: با هدف تامین مسکن خانوار‌های فاقد مسکن به شرط واجد شرایط بودن، زمین‌های ۹۹ ساله برای ساخت مسکن روستایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

جودی در خصوص شرایط متقاضیان برای دریافت این زمین‌ها گفت: در وهله اول، این زمین‌ها به متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده و واجد شرایط شده اند و تمایل دارند زمین روستایی دریافت کرده و در روستا‌ها ساکن شوند تعلق می‌گیرد. ضمن آنکه در آینده نزدیک این امکان برای سایر متقاضیان هم ایجاد خواهد شد که بتوانند برای دریافت این زمین‌ها در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند و در فهرست متقاضیان زمین دولتی روستایی قرار بگیرند. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین به حذف دو شرط مهم از شروط متقاضیان مسکن ملی در طرح واگذاری زمین روستایی اشاره کرد و گفت: شرط سابقه مالکیت فرد متقاضی و همسر وی و همچنین شرط سکونت بومی در روستا، از شروط این واگذاری حذف شده است.

به این معنا که اگر فرد در سال‌های اخیر مالک زمین و مسکن بوده است، اما هم اکنون هیچ ملکی اعم از زمین و مسکن به نام وی یا همسرش نیست می‌تواند متقاضی مسکن روستایی شود. از سوی دیگر، متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط هستند، اما هم اکنون در روستا سکونت ندارند به شرطی که تمایل به مهاجرت معکوس و سکونت در روستا داشته باشند می‌توانند تقاضای خود برای دریافت زمین در یکی از روستا‌های مجموعه شهری که در آن سکونت دارند را ارائه کنند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» البته فرم (ج) این متقاضیان باید سبز باشد یعنی در سال‌های اخیر از امکاناتی مانند مسکن دولتی نظیر مسکن مهر یا زمین دولتی استفاده نکرده باشند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.