تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
3

وزارت راه‌: با ایرلاین‌های گران‌فروش برخورد می‌شود

  • کد خبر : 9463
  • ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱
وزارت راه‌: با ایرلاین‌های گران‌فروش برخورد می‌شود

در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از ایرلاین‌ها و با تکیه بر رای دیوان عدالت اداری بودیم، اما مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه‌ و شهرسازی می‌گوید مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و در صورت تخلف شرکت‌های هواپیمایی با آنها برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش اصناف شهر، در روزهای گذشته قیمت بلیت هواپیما که از خرداد ماه امسال ۲۹ درصد نسبت به تیر ماه ۱۴۰۱ افزایش یافته بود، در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا تغییرات زیادی داشت. درحالی که سازمان هواپیمایی کشوری، تغییر قیمت بلیت را منوط به موافقت ستاد تنظیم بازار و نرخ‌های اعلامی از سوی شورای عالی هواپیمایی کرده است؛ ایرلاین‌ها این بار دست به دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند که به شرکت‌های هواپیمایی مجوز اصلاح قیمت بلیت هواپیما داده است.

در رای دیوان عدالت اداری که در واکنش به اعتراض شرکت‌های هواپیمایی صادر شده، آمده که «نرخ‌گذاری در حوزه حمل‌ و نقل هوایی در ‌موضوع نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می‌کند.» این در حالی است در ماده شش قانون هواپیمایی کشوری، آمده که وظیفه تعیین و تصویب نرخ حمل‌ونقل هوایی مسافر و بار، بر عهده به شورای‌ عالی هواپیمایی کشوری و در هماهنگی با ستاد تنظیم بازار است.

طبق نرخ‌های مصوب خردادماه، بیشترین قیمت بلیت مربوط به مسیر کیش – ساری و دو میلیون و ۱۷۳ هزار و ۱۰۰ تومان است. در حالی که اکنون بلیت‌های سیستمی و اکونومی این مسیر با قیمت دو میلیون و ۵۶۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در مسیر بندرعباس – ساری، نرخ مصوب یک میلیون و ۹۰۲ هزار تومان است، اما بلیت این مسیر تا دو میلیون و ۵۲۸ هزار تومان هم وجود دارد.

در مسیر تهران – اهواز هم سقف قیمت مصوب، یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان است، اما در سایت ایرلاین‌ها، این عدد رعایت نشده و بلیت تا قیمت دو میلیون و ۱۲ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

همچنین در مسیر تهران – مشهد که از پرتقاضاترین مسیرها به شمار می‌رود، سقف قیمت بلیت یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما برخی شرکت‌ها بلیت را با نرخ یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌فروشند.

مثال دیگری از رعایت نشدن نرخ بلیت مربوط به مسیر تهران – بندرعباس است؛ در حالی که حداکثر نرخ مصوب این مسیر، یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان است، در برخی ایرلاین‌ها، این سقف رعایت نشده و تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم می‌توان برای این مسیر پروازی بلیت پیدا کرد.

ایرلاین‌های متخلف، تنبیه می‌شوند

در این راستا حسین مذنب -مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه‌ و شهرسازی- در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: بر خلاف اخبار منتشرشده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است.

او همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند، در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، خردادماه امسال و پس از کشمکش‌های بسیار، مجوز افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت از سوی سازمان هواپیمای و با موافقت ستاد تنظیم بازار صادر شد. البته این عدد ایرلاین‌ها را چندان راضی نکرد؛ آنها معتقد بودند این اصلاح یک‌سال و نیم پس از اعلام نرخ قبلی صورت گرفته و در عین حال متناسب با تورم و افزایش نرخ ارز نیست و انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت را داشت که با آن موافقت نشد.

البته در این مدت اظهاراتی هم در خصوص آزادسازی سوخت هواپیماها و حذف یارانه آنها مطرح شد. هرچند شرکت‌های هواپیمایی معتقدند یارانه سوخت عدد قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی را تشکیل نمی‌دهد و در عین حال، مسئولان سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی هم می‌گویند که نرخ یارانه‌ای سوخت تنها مزیت پروازهای داخلی است و در صورت حذف آن، قیمت‌ بلیت هم به نرخ آزاد عرضه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.