تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024
1

پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای/ استخدام مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای

  • کد خبر : 10390
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای/ استخدام مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای

بر اساس اعلام معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در بودجه سال ۱۴۰۳ درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد و طبق برنامه‌ریزی‌ مربیانی که در سال‌های گذشته به شکل حق‌التدریس با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری داشتند، استخدام می‌شوند.

به گزارش اصناف شهر، آموزشهای فنی و حرفه‌ای انجام فعالیت‌هایی است که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار مهیا کرده و کارایی و توانایی وی را در انجام آن کار افزایش می‌دهد.این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل و در بخشهای مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد.

توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد دارد.

در حال حاضر یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشهای مهارتی نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ظرفیت اشتغال‌پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

آموزشهای فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارد. خصیصه این آموزش‌ها، پرورش “کارآفرین” است و افراد پس از کسب مهارت و تخصص لازم قادر خواهند بود فرصتهای شغلی مناسب را خود را کسب کنند.

خوشبختانه روند توجه به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در طول برنامه‌های توسعه روند رو به رشدی بوده است به نحوی که بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای نشان می دهد که تلاش شده به مهارت آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان در کنار تحصیل توجه شود و سیاست‌های آموزشی به سمت مهارت آموزی جامعه هدف حرکت کند.

لایحه برنامه هفتم دارای نقاط قوتی مانند کیفی‌سازی رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای،حمایت از آموزش یک مهارت به همه دانش آموزان، حمایت از راه اندازی هنرستان‌ها و مراکز جوار کارخانه و تقویت دروس عملی و مهارتی در برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌هاست اما صرفنظر از تقویت و توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی، مواردی همچون کمبود نیروی انسانی اعم از مربی،استادکار و هنرآموز، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی،فرسودگی تجهیزات کارگاهی و چالش نیروی کار ماهر و تکنسین متخصص در حوزه‌های مختلف را نباید از نظر دور داشت.

در همین راستا امیر میمنت آبادی ـ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خبرداده و می‌گوید: در ردیف بودجه ۱۴۰۳ درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ی اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی سال گذشته ۴ میلیون نفر ساعت در کارگاه‌های مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کردند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از فعالیت ۶۵۰ مرکز و ۵۵۰۰ کارگاه در حوزه مهارت آموزی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا افرادی که طی سال‌های گذشته به صورت حق التدریس با این سازمان همکاری داشتند، استخدام شوند.

در حال حاضر توجه به جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهت توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال کشور امری ضروری به شمار می‌رود. مهارت‌آموزی به‌ عنوان یک زیر ساخت در اشتغال و درآمدزایی کمک می‌کند تا بخش اعظمی از مشکلات برطرف شود و قرارگرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار در سایه توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای محقق می‌شود.

کارشناسان معتقدند یکی از بسترهای خوب کارآفرینی، مهارت‌آموزی است که در قالب رشته‌های فنی‌ وحرفه‌ای عملیاتی می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که اقبال دانش‌آموزان به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و گرایش فارغ التحصیلان به گذراندن دوره‌های مهارتی رو به افزایش است و تقویت زیرساخت‌ها باعث می‌شود تا روحیه و فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور تقویت شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=10390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.