تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
2

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان/ افزایش ۳۰ درصدی تعهدات بیمه کشاورزی

  • کد خبر : 8236
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان/ افزایش ۳۰ درصدی تعهدات بیمه کشاورزی

معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی پرداخت شده و براساس برآوردها باید ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شود. البته هنوز محاسبات تکمیل نشده است.

به گزارش خبرگزاری اصناف شهر، قدرت الله نوری در نشست خبری صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه این صندوق در ابتدا با دو محصول آغاز به کار کرد، اظهار کرد: در حال حاضر این صندوق ۱۵۶ محصول را در ۳۲ منطقه پوشش می‌دهد به طوری که در برخی استان‌ها ۳۵ محصول و در برخی تک محصول تحت پوشش هستند.

وی با اشاره به پر مخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی، گفت:تفاوت زیادی بین بیمه‌های تجاری با بیمه کشاورزی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که مثلا یک شبه چند استان خسارت می‌بینند و باید به آنها غرامت پرداخت شود. همچنین در بیمه‌های تجاری ۱۰۰ درصد حق بیمه توسط بیمه گذار پرداخت می‌شود ولی در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: حق بیمه بر اساس تعهدات تامین و تعهدات بر اساس ارزش موضوع و محصولی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی در صندوق بیمه تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیمه دام و طیور و آبزیان ۸۰ درصد موضوع تعهد پرداخت می‌شود، گفت: بر اساس قیمت تعیین شده برای دام سنگین، اگر یک دام سنگین تلف شود ۶۵ میلیون تومان غرامت پرداخت می‌شود.

روش‌ها و مدل‌های مختلف برای رسیدن به اهداف در سال زراعی جدید

نوری همچنین به در دستور کار قرار گرفتن روش‌ها و مدل‌های متفاوت در سال زراعی جدید به جهت رسیدن به اهداف را مدنظر قرار داد و گفت: نه تنها تعاملات خوبی با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌های ذیربط داریم، بلکه طرح جدید بیمه عوامل تولید را نیز در دستور کار قرار داریم این یعنی علاوه بر محصولات، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با بخش کشاورزی نیز بیمه می‌شود. در همین راستا با شرکت‌هایی که در تامین و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی فعال هستند وارد مذاکره شدیم تا عوامل تولید مانند سیلوها، انبارها و نهاده‌های دامی تحت پوشش بیمه قرار گیرند. همچنین بیمه تجهیزات و سرمایه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی این اختیار را دارد که به جهت مطلوبیت حق بیمه، سال‌های فاجعه بار را از حق بیمه حذف کند که در بخش باغات و زراعی این موضوع انجام شد. همچنین در بخش ارزیابی خسارات نیز استفاده از فناوری‌های نوین مانند ماهواره‌ها و سنجنده‌های راه دور را در دستور کار داریم که توانستیم در ارزیابی خسارت‌ها به رضایت ۹۰ درصدی کشاورزان برسیم.

پرداخت غرامت به کشاورزان

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیمه طرح جهش تولید در دیم زارها و بیمه کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: ۹۷ درصد از سطوح ابلاغی را در سال اول طرح جهش تولید در دیم زارها تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ۱۵ برابر حق بیمه‌ای که از کشاورزان گرفتیم به عنوان غرامت پرداخت کردیم. در سال دوم طرح این عدد به یک میلیون و ۳۸۰ هزار هکتار و سال سوم طرح نیز این عدد به یک میلیون و ۸۱۰ هزار هکتار رسید. همچنین برای سال چهارم نیز قصد داریم این میزان را افزایش دهیم. در طرح کشاورزی قراردادی نیز در سال اول، صندوق بیمه ۲۴۲ هزار هکتار، در سال دوم ۴۲۰ هزار هکتار را تحت پوشش قرار داد. در این دو طرح کشاورزان بایستی حین ورود به طرح محصولات خود را بیمه کنند.

نوری در ادامه به میزان پرداخت غرامت اشاره کرد و گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، ۵۶۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام غرامت کشاورزان تسویه شد. از این میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان فقط در زیربخش زراعت و عمدتا گندم بود. برای سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده و بر اساس برآوردها باید ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شود. البته هنوز محاسبات تکمیل نشده است.

معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی در ادامه افزود: امسال قصد داریم بیمه گیاهان دارویی را به ۵۲ محصول افزایش دهیم. در حالیکه در سال گذشته این عدد ۲۳ محصول بود. همچنین بیمه حیات وحش را نیز از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم تا از حیات وحش حفاظت شود.

وی در ادامه گفت: در تمام زیربخش‌ها به صورت میانگین ۳۰ درصد افزایش تعهدات را داشتیم. بیشترین خسارت مربوط به استان‌های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، گلستان، فارس، خوزستان، کرمان و تهران است و بالغ بر ۷۰ درصد غرامت‌ها را این استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

اجرای طرح بیمه نهالستان‌ها برای نخستین بار

در ادامه کاظمی نژاد _ رئیس اداره بیمه زراعت و باغات – افزود: تعهدات بیمه‌ای ما امسال با نگاه به تورم و حمایت از تولید ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در برخی محصولات حتی به ۵۰ درصد هم رسیده است.

وی ادامه داد: طرح بیمه نهالستان‌ها را برای اولین بار اجرایی کردیم. همچنین بیمه آتش سوزی برای ۲۳ محصول زراعی و باغی را هم به صورت مستقیم و هم تکمیلی در دستور کار داریم.

در ادامه صفری- رئیس اداره بیمه دام وطیور و آبزیان افزود: در زیربخش طیور از سال ۱۳۸۴ بیمه اجباری شد و بیش از ۹۹ درصد جوجه‌ها به صورت بیمه شده عرضه می‌شوند. در این بیمه ۸۰ درصد ارزش موضوع را در نظر می‌گیریم.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.