تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
1

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

  • کد خبر : 8601
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

کاهش قیمت میلگرد و ثبات نسبی بازار در یک ماه اخیر رخ داده است.

به گزارش اصناف شهر، البته تغییرات نرخ میلگرد نشان می‌دهد که قیمت روز میلگرد در بازار امروز در هفته‌های اخیر روند نزولی داشته است. این کاهش قیمت می‌تواند به دلایل مختلفی مانند رکود بازار ساخت و ساز، کاهش تقاضا و افزایش عرضه باشد. اکنون در فصل پاییز یک سؤال بیش از همه ذهن بسیاری از خریداران و فعالان بازار را به خود درگیر کرده است؛ «آیا قیمت میلگرد پایین می‌آید؟»
عوامل مؤثر بر کاهش قیمت میلگرد امروز

اینکه قیمت میلگرد افزایش یا کاهش بیابد، به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت؛ که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و جهانی اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عامل اول طی ماه‌های اخیر تقریباً ثابت بوده و اغلب نوساناتی که در نمودار نرخ میلگرد مشاهده می‌کنیم، تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضا بوده است.

درحالی‌که هرساله با رسیدن بهار و تابستان شاهد افزایش تقاضا هستیم، در سال ۱۴۰۲ رکود جهانی بازار فولاد مانع از ادا شدن این رسم سالانه شده است. حتی تلاش‌های کشور چین برای افزایش تقاضای بازار نیز بی‌ثمر ماند و روند نزولی نمودار قیمت میلگرد تا اواسط تابستان ادامه پیدا کرد.

نگاهی به نمودار قیمت میلگرد در روزهای اخیر

با نگاهی به بازار فولاد می‌توان دریافت که از هفته گذشته شاهد تکانه‌های افزایشی و بالا رفتن نرخ میلگرد بسیاری از برندها هستیم. به‌این‌ترتیب، نرخ میلگرد برخی از برندها از ۲۲ هزار تومان به بالای ۲۴ هزار تومان رسیده است. با نگاهی به نمودار قیمت میلگرد می‌توانید از جدیدترین نرخ بازار و تغییرات روزانه آن مطلع شوید.

آیا منتظر کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده باشیم؟

با نگاهی به نمودار قیمت میلگردها در یک ماه اخیر می‌توان روند افزایشی بازار را مشاهده کرد. اگرچه اغلب نوسانات این نمودار دامنه ای محدود بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی دارند، اما همین تکانه‌های افزایشی توانسته‌اند کمی از افت نرخ ماه‌های گذشته را جبران کنند. اکنون باوجود روند صعودی- ثابت در بازار برخی حتی شک کرده‌اند که آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟ آیا نمودار نرخ میلگرد قصد پیشروی به سمت قله‌های جدید را دارد؟

طی ۴ ماه گذشته، بازار فولاد یک دوره افت قیمتی را از سر گذراند و سپس کف قیمتی جدید خود را پیدا کرد. به‌این‌ترتیب، ثبات نسبی در بازار ایجاد شد و باوجود نوسانات بی‌رمق، شاهد بازگشت به نرخ قبلی بودیم. به‌طورکلی اگر بخواهیم آینده بازار را پیش‌بینی کنیم، نباید در انتظار افزایش نرخ آن‌چنانی باشیم. زیرا حتی تکانه‌های افزایشی بازار نیز نمی‌توانند تحول خاصی در بازار ایجاد کنند.
آیا میلگرد ارزان می‌شود؟

اگر در ماه‌های آینده شاهد نزولی شدن مجدد نمودار باشیم، دلیل کاهش قیمت میلگرد قطعاً با میزان عرضه و تقاضا مرتبط خواهد بود زیرا باوجود بالاتر بودن تقاضای بازار در فصول گرم سال، شرایط امسال بازار برای تأمین‌کنندگان فولادی تعریفی نبوده است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آتی بازهم با افت قیمت مواجه شویم و کف قیمتی جدیدی برای میلگرد داشته باشیم.

بااین‌حال، پیش‌بینی‌های انجام‌شده بر مبنای شرایط فعلی بازار و الگوی رفتاری نمودار میلگرد آجدار در سال‌های گذشته هستند. تجربه ثابت کرده است که حتی در صورت پایین بودن تقاضا نیز ممکن است عوامل دیگری مانند ارز بر شرایط بازار تاثیر گذاشته و مانند زمستان سال گذشته، منجر به اوج‌گیری غیرمنتظره و کم‌سابقه نرخ میلگرد و سایر مقاطع فولادی شود.
آیا میلگرد بخریم یا نه؟

هم‌زمان با افت قیمت میلگرد در ماه‌های اخیر، بسیاری از خریداران دست نگه داشتند اما پس از ورود بازار به کانال ۲۱ هزار تومان و تکانه‌های کوتاه افزایشی، مجدداً بازار کمی جان گرفت و صعودی شد. اگرچه روند کاهشی قیمت میلگرد در یک ماه اخیر جای خود را به ثبات نسبی داده است؛ بااین‌حال، نوساناتی با دامنه محدود در نمودار هفته اخیر ظاهر شده‌اند. تحلیل بازار نشان می‌دهد که باوجود این نوسانات، همچنان تغییر چشمگیری در شرایط بازار ایجاد نخواهد شد.

پیش ‌بینی قیمت میلگرد
طبق تحلیل نمودار و شرایط بازار، احتمال کاهش قیمت میلگرد از اواخر پاییز بسیار قوی است؛ اما همچنان باید انتظار اتفاقات ناگهانی در بازار را نیز داشت. درصورتی‌که شرایط کنونی بازار فولاد ثابت مانده و تغییری در نرخ ارز و روند سالانه ایجاد نشود، شاهد کاهش قیمت میلگرد در نیمه دوم سال خواهیم بود. بنابراین، همچنان لازم است خریداران روند پیشروی بازار و تغییرات روزانه را رصد کرده و با تحلیل نمودار میلگرد، احتمال کاهش یا افزایش قیمت را در زمان مناسب پیش‌بینی کنند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8601

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.