تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024
1

یارانه جدید برای کودکان

  • کد خبر : 8831
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
یارانه جدید برای کودکان

سال گذشته دولت به منظور افزایش قدرت خرید خانوار و همچنین تامین امنیت غذایی طرح کالابرگ را کلید زد.

به گزارش اصناف شهر، در این راستا یارانه به حساب خانوار واریز می‌شد و با این مبلغ خانوارها ۱۱قلم مشخص شده را می‌توانستند با نرخ ارزان‌تر دریافت کنند. ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر هم مشوق در نظر گرفته شد. حدود هفت دهک از این طرح کالابرگی دولت بهره‌مند شدند و کالاها بسیار ارزان‌تر وارد سفره خانوارها شد، حالا دولت قصد دارد پازل خود در بخش امنیت غذایی را تکمیل کند و از طرح جدید خود، فردا رونمایی می‌کند.

بیش از ۱۲۰هزار خانوار در طرح‌جدید یارانه کالایی دولت قرار دارند و بین ۶۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان نیز دریافت می‌‌کنند.
مشمولان طرح جدید
خانوارهایی که فرزند آنها به‌دلیل کمبود ویتامین و پروتئین رشد کافی نداشتند توسط وزارت بهداشت و درمان شناسایی شده‌اند. کودکانی که وزن کمی دارند یا قد آنها به میزان کافی رشد نداشته یا مواردی از این قبیل، مشمولان اصلی این طرح هستند. کد‌ملی این افراد از وزارت بهداشت و درمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود و پس از آن می‌توانند از مزایای آن منتفع شوند، البته این‌که فرزندان در کدام دهک نیز قرار دارند هم اهمیت دارد.
جزئیات دهک‌بندی
کودکانی که خانوارهای آنها در دهک‌های یک تا۵ هستند مبلغ یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد و کودکانی که خانوارهای آنها در دهک‌های شش و هفت هستند از مبلغ ۶۰۰هزارتومان برخوردار می‌شوند. به بیان بهتر خانوارهایی که از یارانه کالابرگ استفاده می‌کنند همان روش قبلی، قابل استفاده است و این رقم تنها برای فرزندان در نظر گرفته شده است تا با تامین امنیت غذایی رشد آنها کافی باشد. افرادی هم که شش‌سالگی آنها تمام شود از این طرح خارج خواهند شد و کودکان جدید به این فهرست افزوده می‌شوند. تا اینجای طرح که برای خانوارها محدودیتی در نظر گرفته نشده است و به تعداد فرزندان با توجه به دهکی که هستند رقم در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود.
درصورت عدم استفاده یارانه حذف می‌شود
آن‌طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده که خانوارهایی که از این طرح بهره‌مند می‌شوند زیر نظر وزارت بهداشت و درمان قرار دارند و کارشناسان و کادر‌درمان این دستگاه رشد کودکان را در نظر می‌گیرند که آیا ویتامین لازم به بدن آنها رسیده است یا خیر؟ همچنین خانوارهایی که مشمول هستند اگر از یارانه خود استفاده نکنند تا یک ماه بعد تمدید می‌شود و اگر در ماه دوم نیز از آن استفاده نشود دیگر یارانه آنها شارژ نخواهد شد. در این مرحله کارشناسان وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با آنها وارد مذاکره خواهند شد. وزارت بهداشت و درمان نمودار حرکت رشد کودکان مشمول این طرح را در نظر دارد تا اجرای آن به هدف بخورد.
کالابرگ ادامه دارد
علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح کالابرگ و تفاوت آن با طرح جدید دولت توضیح داد: طرح کالابرگ با این طرح متفاوت است و مشمولان آن نیز فرق دارند. در طرح کالابرگ خانوارهایی که به‌ازای هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند باز هم می‌توانند به همان روش قبلی از آن منتفع شوند اما خانوارهایی که بین دهم یک تا هفت هستند و دارای فرزند کمتر از شش‌سال هستند به‌ازای هر فرزند در طرح جدید امنیت غذایی قرار می‌گیرند. وی افزود: کودکان شش ماه تا شش سال مشمول این طرح هستند. خانوارهای دارای دو فرزند زیر شش سال دو یارانه به آنها تعلق می‌گیرد. درطرح کالابرگ ۱۱ قلم کالا در‌اختیار خانوارها با قیمت‌های بسیار ارزان قرار گرفت و در طرح جدید نیز تعداد اقلام به ۱۶ رسیده است. بر‌اساس طرحی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان آغاز کردند پروتئین، ویتامین و سبزیجات در نظر گرفته شده‌است. در واقع به لبنیات، مرغ، گوشت گوساله، تخم‌مرغ، حبوبات و برنج، سبزیجات نیز اضافه شده و در فروشگاه‌های عرضه‌کننده این محصولات دارای بارکد انحصاری هستند. وی در پاسخ به این پرسش که خانوارها چگونه مطلع می‌شوند که آیا مشمول این طرح هستند یا خیر گفت: ارتباط ما با خانوارها از طریق پیامک است اما اگر خانوارها «برنامه شما» (شبکه ملی اعتبار) را نصب کنند، از طریق کد ملی هم مشخص می‌شود که آیا مشمول این طرح هستند یا خیر و هم آدرس فروشگاه‌هایی که می‌توانند این اقلام راتهیه کنند، وجود دارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.