تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
4

یک تیر و دو نشان؛ درآمدزایی برای روستاییان با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 8401
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
یک تیر و دو نشان؛ درآمدزایی برای روستاییان با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی، طرحی است که با هدف درآمدزایی برای اقشار کم‌درآمد همچنین افزایش ظرفیت تولید انرژی پاک در وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

به گزارش اصناف شهر و بر اساس مصوبه معاون ریاست جمهوری مبنی بر احداث ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی طی ۵ سال، این طرح با هدف ایجاد ۱۱۰ هزار سامانه در هر سال در دست اجرا قرار گرفت. این طرح با هدف ایجاد فرصت سرمایه گذاری، توانمندسازی اقتصادی و کمک به معیشت روستاییان با اولویت افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی پیگیری شد و انتظار می‌رود که با اجرای کامل آن بیش از ۲۷۵۰ مگاوات برق پاک به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شود.

این نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی با ظرفیت ۵ کیلووات برای اقشار کم درآمد احداث می‌شود که برق تولیدی این نیروگاه‌ها به شبکه تزریق شده و بر اساس یک قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ ساله به وزارت نیرو فروخته می‌شود؛ به این ترتیب این اقشار به تولیدکننده برق تبدیل شده و به این نحو درآمد کسب می‌کنند.

با پیشروی‌های این طرح، اخیرا ۱۲ سامانه خورشیدی در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید و اکنون جعفر محمدنژاد مدیر دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک مقیاس در رابطه با وضعیت احداث سامانه های خورشیدی حمایتی می گوید: در طرح احداث سامانه‌های خورشیدی ۵ کیلووات که با کمک نهاد‌های حمایتی و قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله با سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی شکل گرفت، شناسایی شرکت‌ها برای تامین تجهیزات این سامانه ها انجام شده است.
پیگیری مقدمات احداث بیش از ۱۵ هزار سامانه خورشیدی

او ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر که در هفتمین ماه سال قرار داریم، ۳۲۰۰ سامانه خورشیدی را در استان‌های مختلف نصب کرده ایم که به شبکه متصل شده اند و نیروگاه‌های کوچک مقیاس بیشتری نیز در حال احداث است. برای ۱۵ هزار و ۳۰۰ سامانه ۵ کیلوواتی تا هفته گذشته با شرکت‌هایی که معرفی شده بودند تفاهم نامه مبادله کردیم و این شرکت‌ها به استان‌ها معرفی شدند تا اقدام لازم برای احداث این نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیز انجام شود.

سخنگوی سازمان ساتبا گفت: با توجه به برنامه‌ای که از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کردیم، قرار بر این شد که ۳۰ هزار خانواده تحت پوشش دیگر به ساتبا معرفی شوند. پیش بینی ما این است که بتوانیم عددی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نیروگاه دیگر را تا پایان آذر به برنامه های خود اضافه کنیم. امسال با توجه به هماهنگی شکل گرفته میان سازمان‌های متولی و اعلام آمادگی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، می‌توانیم امیدوار باشیم که در ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس رشد قابل توجهی خواهیم داشت.

او در ادامه با تاکید بر اینکه طرحی که برای سامانه‌های کوچک مقیاس در نظر گرفته شده ۵ ساله است گفت: هر سال با توجه به تجربیاتی که از سال گذشته به دست می‌آوریم و همینطور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر، می‌توان کندی این طرح را جبران کرد.
انرژی تجدیدپذیر در نقاط دور دست شبکه برق

محمدنژاد در خصوص توان نیروگاه‌های کوچک مقیاس منصوبه گفت: نیروگاه‌های احداث شده امسال حدود ۱۶ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند و با توجه به اینکه بیشتر در مناطق روستایی ایجاد شده اند، می‌توانند منبع درامد پایداری را برای این اقشار فراهم کنند و از این حیث که تامین برق در نقاط دور دست شبکه برق انجام می شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ۱۵ هزار سامانه‌ای هم که در دستور کار است می‌تواند در حدود ۷۵ مگاوات ظرفیت این بخش را افزایش دهد که در مقایسه با نیروگاه‌های نصب شده در سال گذشته رقم قابل توجهی است. امیدواریم با توجه به شرایط مناسبی که فراهم شده و همینطور نیازی که به انرژی تجدیدپذیر در کشور داریم، در ۳ سالی که تا پایان طرح باقی مانده توسعه مناسبی انجام شود.

او به میزان درآمدی که از این طریق برای اقشار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: میزان درآمد این نیروگاه‌ها به نسبت به سالی که قرارداد انجام شده متفاوت است. به عنوان مثال سامانه حمایتی ۵ کیلوواتی که در دی ماه سال گذشته نصب شده بر اساس تعرفه ۲۲۰۰ تومانی به ازای هر کیلووات که بالاترین نرخ خرید تضمینی است، فارغ از مبلغی که بابت تسهیلات کسر می‌شود تا ۹۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه درآمدزایی خواهد داشت؛ اما خانوار با همین قرارداد در نیروگاهی که ۴ سال پیش احداث شده، حدود ۵ میلیون تومان درآمد از این طریق خواهند داشت که با توجه به اینکه نوع قرارداد ۲۰ ساله است، درآمدزایی مناسبی برای اقشار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.