تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
0

یک سوم صادرات غیر نفتی کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود

  • کد خبر : 8878
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: امروز یک سوم کل صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۸ میلیارد یورو در سال از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود.

به گزارش اصناف شهر، حجت‌الله عبدالملکی امروز، اول آذرماه در مراسم معرفی محمدسجاد سیاهکار زاده به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی یک منطقه ویژه است و فعلا تنها منطقه آزاد فعال حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از کالاهای اساسی کشور از جمله روغن از منطقه آزاد انزلی تامین می‌شود و صدها واحد تولیدی در این منطقه فعال است و بستر خوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بوده که البته بیش از این انتظار داریم.

وی تصریح کرد: ۳۰ سال از ایجاد اولین مناطق آزاد در کشور می گذرد و در حال حاضر ۹۷ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۸ منطقه فعال هستند؛ ۱۸ منطقه آزاد و ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی هستند.

عبدالملکی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تثبیت شده و در ایفای نقش خود در تحقق اقتصاد مقاومتی سربلند هستند، افزود: امروز یک سوم کل صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۸ میلیارد یورو در سال از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود.

وی عنوان کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادی بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور هستند و تقریبا تمام مبادی ورودی و خروجی جمهوری اسلامی با سیاست های تشویقی مجهز به مناطق آزاد شده است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار واحد اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ در مناطق آزاد مستقر هستند، گفت: بیش از ۲۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ نیز در این مناطق فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صحبت فرار مالیاتی وجود ندارد، افزود: مناطق آزاد ایران بهشت سرمایه‌گذاری و جزو بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند.

عبدالملکی تاکید کرد: این مناطق پنج ویژگی دارند که باید به گوش همه کارآفرینان و سرمایه گذاران در داخل و خارج کشور برسد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: ویژگی اول پایین بودن هزینه فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد ایران است که قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست؛ ویژگی دوم زیرساخت‌های بسیار خوب است که در این مناطق وجود دارد، زیرا بیش از ۷۰ درصد بودجه مناطق آزاد صرف توسعه زیرساخت های مطلوب شده است.

وی دسترسی به بازار داخلی، بازارهای کشورهای همسایه؛ همچنین بازارهای جهانی از طریق آب‌های آزاد و مرزهای مختلف را چهارمین ویژگی سهولت کسب و کار در مناطق آزاد دانست و بیان کرد: پنجمین ویژگی نیز معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است که باعث شده فعالان اقتصادی در این مناطق چند گام از رقبای داخلی و خارجی خود جلوتر باشند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در وب سایت اطلاع رسانی مناطق آزاد معرفی شده، تصریح کرد: تا پایان برنامه هفتم، شاخص‌های عملکردی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو برابر و تا پایان گام دوم انقلاب اسلامی شاخص های ما با هدف گذاری‌های صورت گرفته پنج برابر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.