تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
2

۸۵ میلیارد تومان میزان مطالبات گندمکاران در سراسر کشور

  • کد خبر : 7713
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
۸۵ میلیارد تومان میزان مطالبات گندمکاران در سراسر کشور

ناصر مرادی نایب رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد مطالبات گندمکاران در سراسر کشور نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان برآورده شد.

به گزارش اصناف شهر، مرادی گفت : متاسفانه شاهد تاخیر در پرداخت پول گندم کشاورزان هستیم که این موضوع بسیار کم سابقه بوده است، بگونه‌ای که در سنوات گذشته حداکثر یک هفته یا ۱۰ روز بعد از تحویل گندم پول کشاورزان یا حداقل بخشی از آن پرداخت می‌شد، اما امسال وضعیت به این شکل نیست.

وی ادامه داد: کشاورزان توقع داشتند با توجه به اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با خواسته آن‌ها نبود، حداقل پول گندم زود پرداخت شود، اما اکنون این تاخیر کشاورزان را در فشار و مضیقه قرارد داده است.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از مشکلاتی که تاخیر در پرداخت پول کشاورزان برای این قشر ایجاد کرده نیز یاد کرد و افزود: پول گندم حاصل تلاش یک سال کشاورزان است که برای زندگی و امرار معاش روی آن حساب کرده‌اند. از سوی دیگر کشاورزان کل سال زراعی بابت کود، سهم، بذر، ماشین‌آلات، و … هزینه می‌کنند و اکنون بسیاری از آن‌ها بدهی دارند.

مرادی افزود: برخی از کشاورزان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند و تاخیر در پرداخت پول گندم باعث شده به جهت آنکه توان پرداخت اقساط بانکی خود را ندارند، از بانک‌ها اخطار دریافت کنند.

وی گفت: همانطور که امسال کشاورزان همکاری خوبی داشتند و تمام گندم مازاد خود را به سیلو‌ها تحویل دادند که باعث شد رکوردشکنی خرید گندم را نیز شاهد باشیم، لازم است دولت نیز پرداخت پول گندم کشاورزان را در اولویت قرار دهد و به این موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد شیرینی تولید خوب امسال و وضعیت مناسبی که در تولید گندم داشتیم به کام گندم‌کاران تلخ شود.

مرادی از تبعات این شیوه پرداخت نیز یاد کرد که باعث دلسردی کشاورزان می‌شود و خاطرنشان کرد: وقتی کشاورز نگران بازگشت پول خود باشد، ممکن است سال دیگر رغبتی به کشت گندم نشان ندهد و سراغ کشت جو برود و این در حالیست که کشور به گندم به عنوان یک کالای استراتژیک نیاز دارد و اگر تولید کافی نداشته باشیم ناچار به واردات خواهیم شد.

وی قیمت بالای گندم جهانی، مشکلات تحریم، شرایط سخت واردات، مشکلاتی که بین روسیه و اوکراین به عنوان تولیدکنندگان بزرگ گندم جهان وجود دارد را از جمله عواملی دانست که واردات گندم را دشوار و پرهزینه می‌کند و نباید به این سمت سوق داده شویم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: البته دولت نیز پیگیری‌های لازم را انجام داده و طبق اعلام غیررسمی مقرر شده بخشی از این مطالبات این هفته پرداخت شود .

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.