تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
1

ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات

  • کد خبر : 9712
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات

به گزارش اصناف شهر و به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای جلسه مجمع گزارشی از بررسی‌های کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع راجع به جزء سوم تبصره ماده یک ارائه شد.

سپس آیت الله آملی لاریجانی درباره ابعاد شرعی و فتاوی مراجع عظام در خصوص فسخ قرارداد، بیع و حقوق متعاملین و فسخ کننده معاملات توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه، اعضای مجمع پس از شور و بررسی، جزء سوم تبصره ماده ۱ را تصویب کرد. این جزء اشعار می‌دارد: «چنانچه منتقل الیه، مورد معامله را قبل از ثبت فسخ یا انفساخ به شخص ثالثی به صورت رسمی منتقل کرده باشد و در عمل حقوقی بعدی وی حق فسخ نداشته باشد و یا معامله اقاله نشده باشد، این انتقال در حکم تلف مورد معامله بوده و اعمال حق فسخ یا انفساخ موجب انحلال قرار داد بعدی نیست که در این صورت دارنده حق فسخ مزبور به قیمت روز مال غیر منقول به منتقل الیه مذکور رجوع می‌کند.»

مجمع سپس به بررسی بخشی از ذیل ماده ۱۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت. در این بخش آمده است: «راه اندازی رسمی سامانه موضوع این ماده به دستور رئیس قوه قضائیه در روزنامه رسمی اعلان عمومی می‌گردد.»

همچنین تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۰ بررسی شد که با رای اعضای مجمع واجد اجمال و ابهام بود و به منظور بررسی متقن‌تر به کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع ارجاع شد تا با مشارکت بیشتر دولت و مجلس متنی منقح تنظیم شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.