تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024
5
معاون مالی و اداری وزارت علوم:

همراهی دولت با آموزش عالی در بودجه ۱۴۰۱/رشد تولید، بدون دانشگاه محقق نمی‌شود

  • کد خبر : 5905
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
همراهی دولت با آموزش عالی در بودجه ۱۴۰۱/رشد تولید، بدون دانشگاه محقق نمی‌شود
رشد تولید بدون دانشگاه و حضور دانشگاهیان محقق نمی‌شود. اگر نیروی کار، خوب آموزش ببیند، بهره‌وری بالایی خواهد داشت و به این شکل به افزایش تولید کمک خواهد شد.

به گزارش خبرشهر، بر اساس آخرین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تعداد دانشجویان کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱،  سه ملیون ۳۴۲هزار۲۲۰نفر (یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۹۴ نفر مرد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۲۶ نفر زن) بوده است که از این تعداد اکثریت یعنی ۶۱.۹۳ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

همچنین بر اساس همین آمار، ۵۷ درصد از کل دانشجویان (حدود یک میلیون و هزار نفر) در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم شامل دانشگاه‌های جامع، تخصصی، پیام نور، فرهنگیان و علمی‌کاربردی تحصیل می‌کنند و بقیه در حال تحصیل در واحدهای مختلف دانشگاه‌ آزاد هستند.

افزون بر این، از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، به گفته تعداد معاون اداری مالی ومدیریت منابع وزات علوم دانشجویان شهریه‌پرداز اکنون به ۲۰ درصد رسیده و تعداد دانشجویان تحصیل رایگان به نسبت کل دانشجویان نیز ۸۰ درصد است که همین امر بار مالی زیادی را به وزارت علوم تحمیل می‌کند به‌ ویژه اینکه حتی دانشجویان شهریه‌پرداز نیز سرانه دانشجویی را کامل نمی‌پردازند. بازگشایی دانشگاه‌ها از فروردین ۱۴۰۱ بعد از دو سال و افزوده‌ شدن هزینه‌های غذای دانشجویی و اقامت خوابگاهی بار سنگینی برای دانشگاه‌های مختلف به خصوص دانشگاه‌های جامع و بزرگ با تعداد دانشجویان زیاد بود؛ با وجود این و حتی چالش‌های دیگر دانشگاه‌ها، آموزش حضوری با تاکید وزارت علوم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ ادامه یافت و به پایان رسید.

بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت علوم به گفته معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با افزایش ۳۳ درصدی به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و باید دید چقدر این میزان از افزایش بودجه می‌تواند مشکلات دانشگاه‌ها را در بخش‌های مختلف حل کند. اما سوالات دیگری نیز در مورد میزان تخصیص بودجه وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ و راه‌های دیگر برای تامین اعتبار مورد نیاز دانشگاه‌ها نیز وجود دارد.

 . خوابگاه متاهلی را جدی بگیریم

از علی خطیبی در مورد میزان تخصیص بودجه سال گذشته وزارت علوم پرسیدیم، وی در این مورد بدون اشاره به میزان دقیق بودجه تخصیص‌یافته به وزارت علوم گفت: دولت در شرایط سخت مالی و اقتصادی فراتر از توقع وزارت علوم بودجه سال ۱۴۰۱ را محقق کرد و برای آموزش عالی سنگ تمام گذاشت.

وی در مورد ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: ساخت خوابگاه متاهلی را در چند دانشگاه شامل دانشگاه‌های راضی کرمانشاه،یزد،دامغان  آغاز کرده‌ایم و حتی به بهره برداری هم رسیده است. بحث خوابگاه متاهلی را جدی پیگیری می کنیم. تعامل خوبی با وزارت مسکن و شهرسازی داریم و به دنبال ابزار مالی جدید برای تامین اعتبار مورد نیاز هستیم، در بودجه ۱۴۰۲ بخشی از بودجه را برای ساخت خوابگاه متاهلی پیش بینی کردیم. به دلیل اینکه زمین‌ها آماده است هر وقت تامین اعتبار شود، می‌توانیم ساخت خوابگاه‌ها را شروع کنیم.

.صندوق های سرمایه گذاری را باید در دانشگاه ها قانونمند کنیم

خطیبی افزود: دنبال ابزارهای مالی جدیدی هستیم، بخشی از آن از بودجه عمومی باید تامین شود و برای تامین بخشی دیگر هم باید سراغ تسهیلات بانکی برویم که کمی فرمول متفاوتی با طرح جهش ملی مسکن دارد؛ زیرا ذی‌نفع نهایی (در خوابگاه‌های متاهلی) دولت است.

وی در مور وابستگی حدود ۸۵درصدی دانشگاه های دولتی به بودجه دولت و ضرورت طراحی و اجرای مدل‌های جدید تامین اعتبار برای دانشگاه‌ها نیز گفت: اگر بتوانیم بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دانشگاه‌ها قانونمند کنیم و موانع قانونی آن حل شود، راه نسبتا مناسبی برای تامین مالی است.

. باید دنبال مدل های جدید تامین اعتبار باشیم

معاون مالی و اداری وزارت علوم گفت: به این شکل تحقیقات به تحقق شعار سال هم کمک می‌کند. یعنی  رشد تولید بدون دانشگاه محقق نمی‌شود، رشد تولید یا با ابزارها یا با روش‌های دیگر باید انجام شود و گام اول هر دو این موارد با نیروی کار ممکن است. اگر نیروی کار به‌خوبی آموزش نبیند، بهره‌وری کافی نخواهد داشت.

وی نتیجه گیری کرد: وابستگی زیاد به بودجه عمومی، مشکل اساسی آموزش عالی است و به طور کلی تنها راه برون‌رفت اقتصاد آموزش عالی از شرایط بغرنج،مدل های جدید تامین اعتبار است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.